IEEE gjør ære på kybernetiker

Professor Thor Inge Fossen ved Institutt for teknisk kybernetikk høster internasjonal anerkjennelse for sin forskning. Nå er han blitt IEEE Fellow.

Professor Thor Inge Fossen

For elektroingeniører skal det være en stor ære å bli utnevnt som fellow i organisasjonen "The Institute of Electrical and Electronics Engineers".

I eksklusivt selskap

Det er ikke mange nordmenn som kan smykke seg med denne tittelen, og det er nok stas for Fossen at han nå havner i samme selskap som instituttets grunnlegger, Jens G. Balchen. I 2001 fikk også NTNU-professor Tore Undeland ved Institutt for elkraftteknikk status som fellow.

IEEE begrunner utnevnelsen med Fossens «…contributions to modelling and controlling of marine craft».

Thor Inge Fossen er professor i navigasjon og fartøystyring ved Institutt for teknisk kybernetikk og nestleder i AMOS (Senter for autonome marine operasjoner og systemer).

Hans forskningsområder er matematisk modellering og simulering av fly, marine fartøy og ubemannede farkoster.