Moser-paret skilles, men vil fortsatt forske sammen

May-Britt og Edvard Moser går hver til sitt privat, men sier de vil fortsette forskningssamarbeidet.

Edvard og May-Britt Moser har vært gift siden studietiden, har forsket sammen i 20 år og mottatt Nobelpris sammen.

- Dette er ikke noe vi har lyst til å dele med folk, men vi vet at ryktene går. Derfor er det viktig å si tydelig ifra til alle at dette ikke vil få negative følger for senteret. Isolert sett er dette en privatsak, men vi ønsker å berolige alle som føler utrygghet for instituttet og forskningen vår, sier May-Britt Moser til Adresseavisen (saken ligger bak betalingsmur).

"Utenkelig" å forlate Kavli-senteret nå

I intervjuet med avisen forteller Edvard og May-Britt Moser at selv om de skiller lag privat, vil de fortsette forskningssamarbeidet. Begge svarer avvisende på spørsmål om det er aktuelt at noen av dem forlater Kavli-senteret i overskuelig framtid. Edvard Moser beskriver det som "utenkelig", da instituttet er i en viktig fase.

I et intervju med UA i fjor høst fortalte han at de har fått en rekke tilbud om å flytte laben, men at det ikke hadde vært noen seriøse tilbud etter Nobelprisen.

- Vi har ingen planer om å dra, men man skal aldri si noe for bråsikkert, sa Edvard Moser i intervjuet med UA.

LES SAKEN HER: Ett år som nobelprisvinnere

- Samarbeider fortsatt godt

- Vi er fremragende samarbeidspartnere. Begge har styrker og svakheter, men vi er komplementære. Vi står fortsatt sammen og samarbeider godt. Målet er å drive forskning for å forstå prosessene i hjernen bedre og å bygge opp et større miljø enn i dag. Vi ønsker også å gjøre fremskritt innen kunnskapen og bekjempelsen av Alzheimers sykdom, sier May-Britt Moser til Adresseavisen.

Bovim: Vil legge til rette for at de blir på NTNU

I intervjuet går det fram at de tok ut separasjon før tildelingen av Nobelprisen

- De private problemene er ikke av helt ny dato, men de to har hele tiden vist en usedvanlig sterk ansvarsfølelse og dedikasjon til forskningen og senteret, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim til avisen

Han forteller videre at NTNU forholder seg til at nobelprisvinnerne ikke ønsker å flytte på seg, og at NTNU vil legge til rette for at de fortsatt skal bli på universitetet.

Dekan Björn Gustafsson ved Det medisinske fakultet er ikke bekymret for om May-Britt og Edvard Moser skal klare å samarbeide når de skiller lag privat.

- Jeg forstår at folk kan være bekymret. De er jo Trondheims stolthet når det gjelder forskning, sier Gustafsson til avisen.

Dekanen har visst om bruddet en stund.

- Jeg tror ikke samlivsbruddet kommer til å bety noe. De har fungert veldig godt på jobben begge to, sier Gustafsson.