UiT skal få på plass etiske retningslinjer

UiT Norges arktiske universitet vil etablere etiske retningslinjer for samarbeid med nasjonale og internasjonale selskaper.

Mandag 30 mai inviteres ansatte, studenter og andre interesserte til åpent møte. Tema er etiske veivalg i akademia - samarbeid og samfunnsbygging, og universitetet ønsker innspill om hvem de kan samarbeide med.

Spørsmål som reises er:

- Hvilke selskaper kan UiT samarbeide med?

- Når kan UiT takke ja til å inngå i samarbeid og motta gaver fra private selskaper?

- Skal universitetet kunne samarbeide med selskaper som står på listen over selskaper som er unntatt fra investeringer fra oljefondet?

- Hvilken betydning har innholdet i det faktiske samarbeidet for om vi kan inngå et samarbeid eller ikke?

I panelet sitter blant annet Guro Slettemark, generalsekretær, Transparency International Norge, og Christian Bull, Politisk rådgiver i SAIH, Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond. Også Helene Ingierd, sekretariatsleder i Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi kommer.

Bakteppet for arbeidet som nå gjøres er at UiT samarbeider tett med mange ulike nasjonale og internasjonale selskaper. Universitetet mener dette samarbeidet har avgjørende betydning for at UiT skal lykkes i sine strategier.

Samtidig er UiT underlagt regler og føringer for hvilke typer samarbeid UiT kan inngå i. Det siste året har UiTs styre vedtatt å ikke inngå samarbeid med to kjente våpenprodusenter, fordi de står på listen over selskaper som Statens Pensjonsfond Utland (Oljefondet) av etiske grunner ikke bør investere i.

I presentasjonen av møtet på UiTs hjemmeside heter det at universitetet ønsker å etablere etiske retningslinjer som utdyper de institusjonen allerede er underlagt, som et statlig universitet.