10 NTNU-talenter får Fripro-støtte:

Atle van Beelen Granlund får 6,5 mill. til å skreddersy behandling for tarmsykdom

Etter mer enn et halvårs spenning kom meldingen postdoktor Atle van Beelen Granlund har ventet på: Han får 6,5 millioner kroner for å forske på det han brenner for de neste 4 årene.

Vil skreddersy behandling. Atle van Beelen Granlund forsker på inflammatorisk tarmsykdom. - Å få innvilget søknaden betyr to ting: At jeg får mulighet til å gjøre det jeg har lagt planer om, og det er en bekreftelse på at også andre synes det er en god idé, sier han til UA.

- Det kjennes veldig bra. Jeg er veldig, veldig glad og veldig lettet, sier Atle van Beelen Granlund, som er molekylærbiolog og postdoktor ved Institutt for kreftforskning og molekylær medisin ved NTNU.

Torsdag morgen ble det også klart at to andre fra samme institutt fikk støtte fra Forskningsrådets pott med fri prosjektstøtte til Unge forskertalenter: Barbara Van Loon og Richard Kumaran Kandasamy.

Siden øvre aldersgrense for å søke er 40 år er 39 år gamle Granlund ekstra glad for at han kom i mål.

Betyr mye at andre tror på idéen

Midlene han får skal dekke lønnsmidler til ham selv, samt driftsmidler de neste 4 årene. Tittelen på prosjektet hans er ”Functional implication of genomic variance in IBD”.

IBD betyr inflammatorisk tarmsykdom, kronisk betennelse i slimhinnene i tarmen. IBD finnes i de to variantene ulcerøs kolitt og chrons sykdom, og postdoktorens mål er å identifisere bedre behandlingsalternativer og skreddersøm av behandling til hver pasient.

Målet er å forstå IBD bedre

Mellom 2,5 og 3,5 millioner mennesker i Europa har IBD, som arter seg svært forskjellig fra person til person.

- Det finnes i dag ingen behandling som kurerer disse sykdommene, og heller ingen behandling som lindrer symptomene for alle. Man starter med én kur, og fortsetter til kur nummer to og tre om de første ikke fungerer. Til slutt er man tom for alternativer, forklarer Granlund.

Nå håper han å forstå bedre, rent molekylærbiologisk, hva disse forskjellene i pasientgruppen består i. Hvorfor én behandling fungerer for noen, men ikke for andre. Han vil også studere genetisk variasjon hos en gruppe pasienter fra Midt-Norge, der både arvemateriale og celler fra pasientene skal undersøkes.

– Ved å forstå mekanismene som ligger under kan vi gjøre en mer treffsikker vurdering når vi velger behandling. Samtidig vil vi få økt forståelse for sykdommen, forklarer forskeren.

1 av 3 tildelinger gikk til NTNU

I alt er det gjort 32 tildelinger til unge forskertalenter, fordelt på Frimedbio (medisin, helse og biologi) og Frinatek (matematikk, naturvitenskap og teknologi). I snitt får i alt 32 lovende forskere utbetalt 7,5 millioner kroner hver til sine prosjekter, og 10 av dem er hjemmehørende på NTNU.

Totalt tildeler Forskningsrådet 943 millioner kroner via Fripro i denne runden. Det meste (428 millioner kroner) går til 53 prosjekter innenfor medisin, helse og biologi, mens 251 millioner kroner fordeles innen matematikk, naturvitenskap og teknologi. Tildelingene til humaniora og samfunnsvitenskap kommer i neste uke.

- Nå vet jeg at jeg har en jobb

Mens UA snakker med Granlund, blir han stadig avbrutt av kolleger som kommer innom kontoret hans og gratulerer. Søknaden ble sendt i mai, etter halvannen måned med temmelig intenst arbeid med å få alt på plass. Molekylærbiologen er en av de mange midlertidige som holdes inne i prosjekter og forskningsgrupper via korte kontrakter.

Gruppen han jobber i har vært interessert i å beholde ham, men midlene til det, finnes ikke i lengden. Derfor sier han, var han avhengig av å få søknaden om Fripro-midler innvilget, for å få fortsette.

- Så jeg er en veldig glad mann i dag. Nå vet jeg at jeg har en jobb, og at jeg kan få jobbe med det jeg har ønsket og planlagt. Det er veldig tilfredsstillende å få denne tilliten til å utforske idéene videre, sier Atle van Beelen Granlund.

Dette er fjerde gang Forskningsrådet deler ut støtte til Unge forskertalenter i Fripro. Tidligere har 156 unge forskere fått til sammen 1 milliard kroner i støtte gjennom denne ordningen.

Dette er de Unge forskertalentene ved NTNU som har fått Frimedbio-støtte:

- James Speed, NTNU Vitenskapsmuseet (Disentangling the impacts of herbivory and climate on ecological dynamics )

- Atle van Beelen Granlund, Institutt for kreftforskning og molekylærmedisin ( Functional implication of genomic variance in IBD)

- Florence Kermen, Kavliinstituttet for systemnevrovitenskap (Imaging serotonin dysfunction in the brain of chronically stressed zebrafish)

- Fredrik Jutfelt, Institutt for biologi (Evolution and mechanisms of thermal tolerance)

- Barbara Van Loon, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin (Mechanisms underlying alkyladenine DNA glycosylase (AAG) dependent regulation of gene expression )

- Richard Kumaran Kandasamy, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin (Phosphorylation dynamics of toll-like receptor signaling)

Frinatek:

- Francesco Goia, Institutt for byggekunst, historie og teknologi ( REsponsive, INtegrated , VENTilated - REINVENT – windows)

- Dennis Meier, Institutt for materialteknologi (Novel topological spin textures for low-energy spintronics)

-Natasa Nord, Institutt for energi- og prosessteknikk, (Understanding behaviour of District heating systems Integrating Distributed sources )

- David Bassett, Institutt for fysikk, (Novel multiscale structuring techniques for 3D biomimetic scaffolds applied to bone tissue models).

I tillegg har to andre miljø ved NTNU fått uttelling fra Fripro. Forskere ved Institutt for bioteknologi har fått midler fra Frimedbio-potten, mens en søknad fra Institutt for kjemi er innvilget Frinatek-midler.