Vi jobber og trives bedre i cellekontor

Åpne kontorlandskap gjør de ansatte mindre konsentrerte og produktive, viser forskning.

Slik ser et moderne kontorlandskap ut. Her fra Handelshøyskolen i Trondheim.

Det er BBC som omtaler ulik forskning i artikkelen " Why open offices are bad for us".

Ifølge psykolog Sally Augustin i La Grange Park, Illinois, kan åpne kontorlandskap blant annet påvirke hukommelsen vår. Dette gjelder særlig for dem som har «clean desk», det vil si ansatte som hver dag må finne seg en ny plass å sitte.

Augustin sier til BBC at vi tilegner oss mer informasjon når vi sitter på samme sted. Husken vår er påvirket av omgivelsene.

Forskere ved Universitetet i Sydney fant ut at støy er det største problemet. Nesten 50 prosent av dem som har et fullstendig åpent kontorlandskap, plages med støy. Nesten 60 prosent i avlukker («cubicles») med lave skillevegger sier det samme.

Folk snakker mer sammen i åpent kontorlandskap, sier Augustin, men praten er ikke mer jobbrelatert enn om de sitter i hver sine cellekontor.

- Ineffektivt, kaller hun åpent kontorlandskap: «Det er meningsløst å kaste bort tida til folk ved å plassere dem på et sted som ikke støtter dem i den jobben de skal gjøre», sier hun til BBC.

Forskning viser også at sykefraværet øker når de ansatte sitter i åpent kontorlandskap.

LES OGSÅ: NTNU-faglærere må sitte i åpent kontorlandskap

IT-direktør Chris Nagele bestemte for fire år siden at de ansatte skulle sitte i åpent kontorlandskap. Det tok ikke lange tida før han angret seg. De ansatte ble forstyrret, produktiviteten gikk ned og de ni ansatte trivdes ikke, sier Nagele i BBC-artikkelen. Tre år seinere flyttet selskapet til nye lokaler, der alle fikk hvert sitt cellekontor.

Nagle forteller at han har snakket med andre i IT-bransjen som også er misfornøyde med åpent kontorlandskap.

- De kan ikke fordra det. De får ikke ting gjort og må i stedet jobbe mer hjemmefra, sier han i BBC-artikkelen.

LES OGSÅ: Forskere i Malmø flykter ut av flexikontorene

LES OGSÅ: Bengt orker ikke jobbe i åpent kontorlandskap