Nå er byggingen av 3D-planetariet i gang

Finansieringen av det spektakulære 3D-planetariet ved Vitensenteret er i boks, og de første spadetakene er tatt. Målet er at alt skal være klart til Starmus-festivalen.

Kuppelkinoen skal være på cirka 140 kvadratmeter fordelt på to plan i Vitensenterets bakgård, og blir realtivt lik denne illustrasjonen, men sølvfarget.
Byggeprosessen er i gang i Vitensenterets bakgård.
Dette planetariet ved University of Arizona er en av inspirasjonskildene til Vitensenteret.
Kuppelformet kinotak gir en opplevelse av å være omringet av det som skjer. Kombinerer man det med 3D blir opplevelsen visstnok spektakulær. Bildet er fra et museum i Colorado, USA.
Planetariet beskrives også som et multimedieteater og skal ha 60-70 seter. Det betyr en kapasitet på over 40 000 besøkende i året.

Direktør Arnfinn Stendahl Rokne står med et stort glis når han forteller om prosjektet. 16. januar vedtok styret ved Vitensenteret at byggingen skulle settes i gang, og nå jobbes det må spreng med å få ferdig den nye bygningen til sommeren.

- Tomta er ferdig gravd ut i løpet av et par dager, så begynner vi med å støype sålen og å reise bygget, sier Stendahl Rokne.

Hemmelige planer for Starmus

Akkurat når alt er ferdigstilt er ennå ikke klart, men den store ambisjonen er at det skal være før midten av juni. Da går Starmus-festivalen av stabelen og Stephen Hawking og flere av vitenskapens superstjerner kommer til Trondheim.

Stendahl Rokne sier de såvidt har begynt å planlegge en spektakulær åpning av 3D-planetariet under Starmus-festivalen, men vil ikke avsløre mer foreløpig.

- Hva skal dere vise frem?

- Det ene er 3D-planetariet. Når det mørkner får du følelsen av en uendelighet rundt deg. Planetarium-opplevelsen handler om en reise i verdensrommet, for eksempel til månen og til romstasjonen. Så vil det også bli visning av 3D-filmer som tar deg til steder du ellers ikke kan reise til. Som til verdensrommet, havbunnen, eller inne i kroppen.

Som et sølvfarget romskip

Bygningen som skal romme 3D-planetariet blir lik illustrasjonen øverst i denne artikkelen, men sølvfarget.

- Det blir et skikkelig romskip i bakgården. 14 meter høyt og 12 meter bredt, sier Stendahl Rokne.

Det var høsten 2015 den da nytilsatte direktøren først fortalte om planene for et spektakulært 3D-planetarium i Trondheim.

Tidligere i år kunne han fortelle at finansieringen snart var på plass, og at det hadde gått opp et lys for flere av bidragsyterne da det ble kjent at Starmus-festivalen kommer til byen.

Finansieringen har blant annet kommet i mål gjennom sponsorer, private gaver og salg av seter. Totalkostnaden for 3D-planetariet er 15,3 millioner kroner.

- Vi har også klart å forhandle frem en god avtale med leverandøren av den teknologiske løsningen, som har stor interesse av at dette skal være oppe til Starmus-festivalen.

Siden i fjor sommer har publikum strømmet til Vitensenteret for å se spektakulær natur i Sir David Attenboroughs film «Great Barrier Reef Dive VR» på Vitensenteret. Virtual reality (VR), eller kunstig virkelighet på norsk, er en teknologi som gir brukeren en realistisk følelse av å være til stede i en film eller i en dataskapt verden.

Vil vise frem forskning

Visningen av Attenboroughs VR-film er ment som et forsmak på 3D-planetariet. Da de fikk lisens til å vise to filmer med BBC-legenden gikk Vitensenteret sammen med Vitenskapsmuseet og Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab og investerte i 45 sett med VR-briller for å vise animasjonsfilmen First life og den «ekte» filmen «Great Barrier Reef Dive VR».

Vitensenteret har også vært med på å lage en film som tar deg med i de utfordrende ingeniørjobbene sponsoren Statnett står overfor. En del av poenget med filmvisningene er og har vært å bygge opp forventningene til planetariet.

Samtidig jobber Vitensenteret med å bygge nettverk innen det voksende VR-miljøet. Rokne skryter blant annet av Nord universitet, som han beskriver som fantastiske innen animasjon i 3D og VR.

- Vi er veldig spente på hva vi kan få til av egne produksjoner og hva vi kan få ut av miljøene rundt oss. Vi jobber med NXT Media, NTNU, Nord universitet, Headspin og snakker med filmbransjen rundt oss. Vi tenker at dette skal bli en arena for produksjon og utvikling, enten lokalprodusert stoff eller forskning som også er formidling i seg selv. NTNU forsker for eksempel på teknologi knyttet til 3D og visualisering. Dette kan fungere som et offentlig laboratorium. En ting er at dette er det første 3D-planetariet i Norge, men tankene vi har rundt produksjon gjør at dette ikke bare er for Vitensenteret, men for hele Trondheim og alle de fagmiljøene som kan ha en interesse av det, sier Stendahl Rokne.