Stjerneregissør og journalistlegende kommer til Starmus

Oliver Stone og Larry King tar turen til Trondheim i sommer. Festivalen avslørte også den første artisten som skal opptre på festivalen.

Larry King ledet talkshowet «Larry King Live» på CNN i 26 år. Nå kommer han til Trondheim.

Det ble klart under en pressekonferanse i Stockholm i dag, melder adressa.no.

Stjerne-regissør og journalistlegende

Avisen skriver at det ble føyd til ni nye foredragsholdere i dag.

Én av dem er den amerikanske regissøren Oliver Stone, som blant annet har «Natural Born Killers», «Platoon» og «Any Given Sunday» på CV-en.

Én annen amerikaner som kommer er Journalist-legenden Larry King. Han er mest kjent for talkshowet «Larry King Live», som gikk på CNN i 26 år.

Starmus avslørte også den første artisten som kommer til festivalen, nemlig Ane Brun. Adressa.no skriver at Starmus skal ha muntlige avtaler med flere artister, men at de foreløpig holder kortene tett til brystet.

Mange kjente navn

Festivalen kaller seg «verdens mest ambisiøse vitenskaps- og musikkfestival», og ble arrangert for første gang i 2011. I år, 18.-23. juni, kommer den altså til Trondheim.

Her er noen av de som er klare for festivalen:

Stephen Hawking – engelsk teoretisk fysiker, kosmolog, forfatter og forskningsdirektør ved Centre for Theoretical Cosmology ved universitetet i Cambridge. Han er mest kjent for sine arbeider om sorte hull, og for å forbinde den generelle relativitetsteorien med kvantemekanikken.

Alexei Leonov – pensjonert sovjetisk/russisk kosmonaut og general. Den 18. mars 1965 ble han det første mennesket til å bevege seg fritt i verdensrommet i 12 minutter under Voskhod 2-oppdraget.

Edvard Moser - Nobelprisvinner,NTNU.

May-Britt Moser - Nobelprisvinner, NTNU.

Susumu Tonegawa – er en japansk molekylærbiolog og nobelprisvinner. Han ble tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 1987 for oppdagelsen av genetikken bak det store mangfoldet som finnes hos antistoffer.

Alan Stern – amerikansk ingeniør og planetforsker. Han er prosjektleder for “New Horizons”-ekspedisjonen til Pluto og forskningssjef på “Moon Express”.

Robert Williams – astronom som var direktør for Space Telescope Science Institute (STScI) 1993-1998, og president i Den internasjonale astronomiske union (IAU) fra 2009 til 2012. Som direktør for STScI, bestemte han seg for å vie en vesentlig del av sin tid på Hubble Space Telescope til studiet av fjerne galakser.

Charlie Duke – amerikansk ingeniør, pensjonert US Air Force offiser, test pilot, og tidligere astronaut for NASA. Som månelandingspilot for Apollo 16 i 1972 ble han den tiende og yngste personen til å gå på månen.

Brian Eno – musiker, komponist, plateprodusent, sanger, forfatter og billedkunstner.

George Smoot – amerikansk astrofysiker, kosmolog, nobelprisvinner som mottok nobelprisen i fysikk i 2006 for sitt arbeid på “Cosmic Background Explorer”.

Adam Riess – amerikansk astrofysiker og Bloomberg Distinguished Professor ved Johns Hopkins University og Space Telescope Science Institute.

Jill Tarter – amerikansk astronom og tidligere direktør ved Center for SETI Research. Tarter har jobbet på flere vitenskapelige prosjekter, de fleste relater til søken etter liv i rommet.

Michel Mayor – sveitsisk astrofysiker og professor emeritus ved Universitet i Genève, Institutt for Astronomi. Sammen med Didier Queloz oppdaget han 51 Pegasi b, den første ekstrasolare planeten som omkretser en sollignende stjerne, 51 Pegasi i 1995.

Robert Woodrow Wilson – amerikansk astronom, mottok Nobelprisen i fysikk i 1978, fordi han i 1964 oppdaget, sammen med Arno Allan Penzias, strålingen fra kosmiske mikrobølger, som har blitt sett på som signatur for «the Big Bang» - universets opprinnelse.

Walt Cunningham – pensjonert amerikansk astronaut. I 1968 var han pilot for månelandingsfartøyet på Apollo 7.