Han deler ut milliarder til forskning hvert år. Nå kommer Carlos Moedas til Starmus

Sjefen for forskning, vitenskap og innovasjon i EU kommer til Trondheim. - Jeg er så stolt over at vi får ham til NTNU, sier leder Massimo Busuoli ved NTNUs Brussel-kontor.

Carlos Moedas har blant annet ansvar for den enorme pengesekken som utgjør verdens største program for innovasjon og forskning, Horisont 2020.
- Jeg gleder meg veldig til Starmus. Det blir fantastisk. Men det blir også viktig for meg å holde kontakten med Moedas sin stab etter dette, sier NTNUs Brussel-sjef, Massimo Busuoli.

Det skal nok mye til for å overgå Stephen Hawkings navn på Starmus-plakaten, men som EU-kommisær med ansvar for forskning, vitenskap og innovasjon er Carlos Moedas en virkelig tungvekter i EU-systemet.

Den portugisiske EU-kommisæren har blant annet ansvar for den enorme pengesekken som utgjør verdens største program for innovasjon og forskning, Horisont 2020. Programmet, som startet i 2014, skal dele ut 70 milliarder euro over sju år.

Leder ved NTNUs Brussel-kontor, Massimo Busuoli er svært fornøyd med at Moedas kommer til Trondheim. Det er Busuoli som har trukket i tråder i Brussel for å få Moedas til NTNU og Starmus.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Svært viktig person i Brussel

- Jeg er så stolt over at vi får ham til NTNU. Det er på grunn av det høye nivået på Starmus-festivalen. Moedas er en svært viktig person her i Brussel. En av hans oppgaver er å kommunisere forskningens viktighet, og å få mer åpenhet rundt forskningen. Å besøke Starmus og NTNU er en god måte å gjøre det på, sier Busuoli.

Etter at det ble klart at Starmus skulle komme til Trondheim, ba Busuoli om klarsignal fra NTNU til å ta kontakt med EU-toppens stab. Han fikk ja, og nå planlegges det nå fullt program fra søndag ettermiddag til mandag ettermiddag under festivalen i juni.

LES OGSÅ: Edvard Moser mener norske forskere er for slappe til å søke EU

Skal trolig snakke om nytt EU-program

Blant annet skal Moedas introdusere en paneldebatt med ti tidligere nobelprisvinnere, ifølge Busuoli. Han skal også etter planen være med på et sidearrangement om innovasjon.

- Vi har ikke spikret alt ennå, men han skal delta på et par forskjellige arrangement. I tillegg håper vi på å få til besøk på forskjellige forskningslaboratorier i Trondheim og møter med toppforskere, sier Busuoli.

Moedas skal holde foredrag under Starmus-festivalen, men foreløpig er det ikke kjent hva han skal snakke om. Busuoli tror igangsettingen av et nytt EU-program for finansiering av innovasjon er et aktuelt tema.

- Det jobbes med et paradigmeskifte innen finansiering av innovasjon nå. Det blir et program der man kan få innovasjonsstøtte. Det er ikke snakk om bare penger, men en verktøykasse av hjelpemidler for å realisere innovasjonsprosjekter.

Foredraget med Moedas er en del av Starmus-programmet, noe som betyr at man må ha festivalpass for å få det med seg.

LES OGSÅ: Stjerneregissør og journalistlegende kommer til Starmus

Første politiker på Starmus

NTNU har bidratt til det vitenskapelige programmet under Starmus gjennom en vitenskapelig komite, som har kommet med forslag til foredragsholdere. Nobelprisvinner Edvard Moser og prorektor Kari Melby er med i denne komiteen. Universitetet er vertskap for festivalen og har det lokale prosjektlederansvaret. I samråd med festivalen tok Busuoli kontakt med staben til Moedas. Busuoli forteller at Moedas blir den første politikeren som står på talerlisten under Starmus noen gang.

- Jeg gleder meg veldig til Starmus. Det blir fantastisk. Men det blir også viktig for meg å holde kontakten med Moedas sin stab etter dette, sier NTNUs Brussel-sjef.

LES OGSÅ: Flere norske forskere får ja på sine søknader til EU
LES OGSÅ: EU-midler til forskning øker de neste tre årene