May-Britt Moser og Edvard Moser blir æresdoktorer ved UiB

Nobelprisvinnerne May-Britt Moser og Edvard Moser blir utnevnt til æresdoktorer ved Universitetet i Bergen fredag.

May-Britt Moser og Edvard Moser mottok nobelprisen i 2014 sammen med John O’ Keefe. Bildet er fra da de møtte pressen samlet for første gang i Nobel-forum.

- Jeg er stolt og rørt. Vi har mange venner på UiB som har støttet oss siden vi var studenter, og jeg har aldri blitt utnevnt til æresdoktor før, så dette er veldig spesielt, sier Moser i en uttalelse på UiBs nettsider.

I alt åtte nye æresdoktorer ved UiB skal hedres under en doktorpromosjon fredag. I tillegg til May-Britt Moser og Edvard Moser blir også pianist Leif Ove Andsnes, forsker, forfatter, kulturhistoriker og folkemusiker Jostein Fet og dekan Han Dayuan ved Renmin University Law School i Beijing æresdoktorer. Det samme blir møbel- og industridesigner Peter Opsvik, sosiolog Arthur L. Stinchombe og biodiversitetsforsker Kathy Willis.

Les mer om æresdoktorene på UiBs nettsider.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Det er det psykologiske fakultet ved UiB som har nominert May-Britt Moser til æresdoktoratet.

- Forskningen hun har gjort og står for er i verdensklasse. Tilnærmingen hun har til forskning handler om å se verdien av grunnforskning, og om å tenke langsiktig. De store gjennombruddene kommer ikke alltid umiddelbart. Mosers arbeid er et godt eksempel på dette. De fikk et stort gjennombrudd fordi de var tålmodige og ikke ga opp, sier professor Kenneth Hugdahl ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.

LES OGSÅ: Moser tyr til musikk for å forklare vitenskapen bak demens og Alzheimers under Starmus
LES OGSÅ: – Fremragende forskning er et nasjonalt ansvar
LES OGSÅ: Mosers 10 råd til unge forskere