Mørke personligheter trekkes til disse fagene

Personer med ”mørkere” og ”lysere” personlighetsdrag trekkes til ulkes studier, konkluderer en dansk undersøkelse.

Studien har fått tittelen ” The Dark Triad across academic majors” og er utført ved Institutt for psykologi og atferdsvitenskap, universitetet i Århus.

Den ”mørke triaden” består av personlighetsdragene machiavellisme, psykopati og narsissisme. Disse igjen er fundert på mer ”normale” egenskaper som har fått merkelappen Femfaktormodellen: Ekstroversjon, åpenhet, nevrotisisme, vennlighet, samt evnen til å være samvittighetsfull.

Denne mørke triaden er forbundet med ønsket om å oppnå makt, status og sosial dominans på arbeidsplasser. De danske forskerne ønsket å se i hvilken grad det er noen sammenheng mellom studenters preferanse til hvilke fag man søker seg til, og hvor ”lyse” eller ”mørke” personligheter de er utstyrt med. 487 danske studenter ble inkludert i undersøkelsen, som tok for seg søknad til fem fagfelt: økonomi/BI-fag, psykologi, jus og statsvitenskap.

Forskerne fant en slik sammenheng. Studentene som søkte seg til økonomi/BI-fag hadde de mørkeste personlighetene, mens psykologistudentene var de lyseste, med jus- og statsvitenskapstudenter et setd i mellom.

Forskerne presiserer at disse personlighetstrekkene var der før man påbegynte studiene, og altså ikke kan være resultat av en sosialiseringsprosess.