Akademi søker unge og engasjerte forskere

I halvannet år har 20 unge forskere møttes for å diskutere og utforme forskningspolitikk. Nå søker Akademiet for yngre forskere etter nye medlemmer.

Medlemmene i Akademiet for yngre forskere har møttes, diskutert forskningspolitikk og kommet med uttalelser på alt fra Open Access til Humaniorameldingen. Her er de på Svalbard, der de besøkte Universitetssenteret (UniS)
Michael Francis Duch er medlem av Akademiet for yngre forskere, og har fått være med å mene noe om forskningspolitikk. - At politikerne også har vært så interessert i å høre hva vi har å komme med, har vært positivt, sier han

- Det har vært fantastisk inspirerende å være medlem i akademiet. Vi har lært mye av hverandre og hatt mulighet til både å møte politikere og å mene noe om viktige spørsmål for forskere, oppsummerer Michael Francis Duch.

Duch er førsteamanuensis i musikk ved NTNU og har hatt mange fine stunder sammen med de andre medlemmene. Han forteller at som ferskt medlem var det en stor begivenhet å delta på stiftelsesmøtet i de fornemme lokalene til Det Norske Videnskaps-Akademi på Frogner.

- Det var som å få et gløtt inn i en annen verden. Dessuten var besøket vi hadde på Svalbard for et par måneder siden en opplevelse. Vi besøkte Universitetssenteret på Svalbard, og følelsen av å være sammen under slike flotte omgivelser er noe av det sterkeste jeg har opplevd som akademimedlem, forteller han.

- Et forum for å møtes og bli hørt

Mange land har for lengst hatt egne akademier for yngre forskere. I 2015 tok Det Norske Videnskaps-Akademi initiativet til å opprette en norsk variant:

- Det nye vitenskapsakademiet er ment å fylle et tomrom. Yngre forskere er i dag dårlig representert innenfor alt som har med forskningspolitikk å gjøre. Nå skal de få et forum, der de kan møtes, bli hørt - og også drive med formidling, sa prosjektleder Herdis Hølleland til UA da for to år siden skrev at nå får Norge et akademi for unge forskere.

I dag består akademiet av 20 medlemmer, men planen har hele tida vært å utvide til 40 medlemmer over tid. Fra 1. juni og ut måneden kan interesserte søke om opptak.

«Vi søker yngre forskere som har betydelig og selvstendig vitenskapelig eller kunstnerisk arbeid å vise til, samt har markert seg aktivt og faglig innenfor eget fagfelt», heter det i utlysningsteksten.

I tillegg må søkeren ikke være eldre enn 38 år i opptaksåret. Medlemskapet varer i fire år.

LES OGSÅ: De hever stemmen på vegne av unge forskere

LES OGSÅ: Norge får akademi for yngre forskere

Konsert arrangert av akademiet

- Å møte andre og lære mer var min hovedmotivasjon for å søke om medlemskap, forteller Michael Francis Duch.

Duch har en annen bakgrunn enn mange andre forskere. Han er utøvende jazzmusiker, spiller kontrabass og forsker på friimprovisasjon og eksperiementell musikk.

- Uansett hvem du er eller hvilken bakgrunn du har, så vil du absolutt ha utbytte av å bli medlem av akademiet. I utgangspunktet følte jeg selv at jeg sto på utsida, som utøvende musiker, men jeg har opplevd å bli møtt med like stor respekt som de andre medlemmene. Det er ikke forskjell på om du er medisiner, geolog eller musiker, sier han.

I januar arrangerte AYF og Institutt for musikk ved NTNU et arrangement om stillhet på Dokkhuset i Trondheim. Da belyste fire yngre forskere hvordan lyd og fravær av lyd påvirker hverdagen vår. Fra Akademiet for yngre forskere deltok Michael Francis Duch og Ingeborg Helland. Deretter holdt Duch en konsert.

Midlertidighet og mobilitet

To saker som har opptatt Michael Francis Duch er midlertidighet og mobilitet. Midlertidige jobber og drømmen om en fast jobb er noe som preger hverdagen til yngre forskere. Da har det vært interessant å se hvordan andre institusjoner praktiserer sin ansettelsespolitikk.

- Mobilitet og utenlandsopphold jobbet jeg ekstra med. Det kan være fint med mobilitet, men er ofte vanskelig å kombinere med et familieliv når det er under eller rett etter en doktorgrad. Jeg har vært heldig og fått diskutere disse spørsmålene og kommet med uttalelser. At politikerne også har vært så interessert i å høre hva vi har å komme med, har vært positivt.

Yngre forskere som har lyst til å søke om opptak, må være interessert i å delta aktivt i akademiets arbeid. Søknadsfristen er 30. juni og intervjuene vil foregå i september.

Forrige gang Akademiet for yngre forskere søkte etter medlemmer, var det om lag 160 forskere fra hele landet som søkte om opptak til de 20 plassene.

LES OGSÅ: Tre forskere fra NTNU blir er tatt opp i akademi

LES OGSÅ: Unge forskere vil gjøre forskningen mer tilgjengelig

LES OGSÅ: Mobilitet i akademia - et liv som nomade?