NTNU-professor fikk to priser for sin doktorgrad

Professoren ved NTNU er den første som har fått begge de internasjonale prisene.

Øivind Wilhelmsen(i midten) under utdelingen av den andre prisen sammen med Daniel Tondeur(t.v.) og Karl Heinz Hoffmann.

Øivind Wilhelmsens doktorgradsarbeid for å forstå overflater mellom gasser og væsker, er tildelt to priser fra det europeiske forskningsmiljøet. Den første innen likevekts-termodynamikk og den andre innenfor irreversibel-termodynamikk. Ingen har tidligere mottatt begge disse prisene.

- Du må nesten beherske det ene feltet for å begynne med det andre, sier Wilhelmsen i en pressemelding.

Forskningen hans kan få betydning for alt fra værvarsel og klimamodeller til hvordan en kan forutsi vulkanutbrudd og hvordan DNA kopieres.

Wilhelmsen er professor II ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU og forsker ved Sintef Energi.

Den første prisen ble utdelt av European Symposium on Applied Thermodynamics, den andre av European Centre for Advanced Studies in Thermodynamics.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.