NTNU-professor skal granske den svenske regjeringens finanspolitikk

Professor Ragnar Torvik ved Institutt for samfunnsøkonomi er utnevnt som medlem av Finanspolitiska rådet.

Professor Ragnar Torvik ved Institutt for samfunnsøkonomi trer inn i stillingen som medlem av Finanspolitiska rådet i august 2017.

Utnevnelsen skjedde i statsråd i Sverige torsdag, og Torvik trer inn i rådet fra august 2017. Det skriver NTNU i en pressemelding. Finanspolitiska rådet selv sier at professoren “tilfører en vitenskapelig kompetanse med dype kunnskaper i makroøkonomi og finanspolitikk”.

Rådet har seks medlemmer, hvorav ett er utenlandsk. De skal gjennomføre uavhengige granskninger av den svenske regjeringens finanspolitikk og bedømme om den svenske finanspolitikken er forenlig med langsiktig bærekraft i offentlige finanser. De skal også bedømme om finanspolitikken er tilpasset konjunkturutviklingen, og om det bidrar til vekst og sysselsetting.

Torvik er professor i samfunnsøkonomi og har vært gjesteforsker ved Massachusetts Institute of Technology, Harvard University og University of California, Berkeley. Han forsker blant annet på hvorfor noen oljerike land gjør det så bra mens andre gjør det så dårlig, og hva dette innebærer for utforming av institusjoner og økonomisk politikk.