Dette er finalistene i Forsker Grand Prix

Torsdag kveld ble de siste finalistene klare for den nasjonale finalen i Forsker Grand Prix. Da vant NTNU-stipendiatene Axel Nyman og Kristoffer Hagen den regionale finalen i Trondheim.

NTNU-stipendiatene Axel Nyman og Kristoffer Hagen representerer NTNU i den nasjonale finalen i Forsker Grand Prix.

Det var ti doktorgradsstipendiater som kjempet om finaleplassen i delfinalen på Byscenen i Trondheim. Den nasjonale finalen er på samme sted lørdag.

Majonesaktige nanopartikler

Førsteplassen i delfinalen i Trondheim gikk til Axel Nyman, som er stipendiat ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk. Han forsker på hormonet melatonin. Det er best kjent som søvnhormon, men har også mange andre gunstige effekter som gjør det egnet til å behandle en rekke tilstander, ifølge en pressemelding fra NTNU. Stoffet er egnet til behandling av blant annet hjerneskade hos nyfødte, ALS og MS.

Nyman jobber med å løse opp melatonin i fettbaserte majonesaktige nanopartikler, «nanoemulsjoner», for å se om det er mulig å levere høye doser av melatonin til hjernen på en trygg måte, ifølge NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Dataspill som treningsform

Den andre finalisten fra NTNU, Kristoffer Hagen, er stipendiat ved Institutt for datateknologi og informatikk. Han forsker på hvordan dataspill kan brukes for å få en underholdende og effektiv treningsform. Han tar utgangspunkt i spillkonsepter fra populære dataspill som «League of Legends» og «Counterstrike», men erstatter mus og tastatur med en spinningsykkel med knapper på styret.

Forskningsdagene hentet Forsker Grand Prix-konseptet til Norge i 2010, og forskningsmiljøene i Bergen, Trondheim og Stavanger var med fra starten. Siden har både Oslo, Tromsø og forskningsmiljøene i Agder og Telemark deltatt.

I finalen har kandidatene seks minutter på seg der de skal overbevise publikum og dommerpanelet om at de er den beste forskningsformidleren.

I fjor stakk NTNU-forskeren Sofie Snipstad av med seieren da finalen i Forsker Grand Prix ble arrangert i Bergen.

Finalen i Forsker Grand Prix markerer slutten på den årlige nasjonale festivalen Forskningsdagene. Fredag kveld er det duket for arrangementet Forskerfredag - også det på Byscenen i Trondheim. Da skal fire eksperter med omfattende kunnskap om forskning, innovasjon, teknologi, næringsutvikling, historie, energi, vannkraft, havis, ultralyd og miljø dele sine erfaringer og viten.

Her er de ti finalistene i den nasjonale finalen av Forsker Grand Prix:

Fra delfinalen i Tromsø:

* Torbjørn Øygard Skodvin, UiT
* Morten Svendsen Næss, UiT

Fra delfinalen i Porsgrunn:

* Karina Rose Mahan, Høgskolen i Sørøst-Norge
* Prasanna Welahettige, Høgskolen i Sørøst-Norge

Fra delfinalen i Oslo:

* Torunn Kjeldstad, UiO
* Brittany Marie DiSanti, HiOA

Fra delfinalen i Bergen:

* Ove Heradstveit, Uni Research