Forskningen kan finne årsaken til sykdommer

Tre forskere får pris for sitt arbeid med kryo-elektronmikroskopi.
(Foto: AFP PHOTO / Jonathan NACKSTRAND)

Sara Snogerup Linse, leder av nobelkomitéen for kjemi, demonstrerer hva noe av forskningsområdet til de tre vinnerne går ut på if forbindelse med at det onsdag ble offentliggjort hvem som får kjemiprisen. Foto: AFP PHOTO / Jonathan NACKSTRAND

Nobelprisen i kjemi er tildelt sveitseren Jacques Dubochet, den tyskfødte amerikaneren Joachim Frank og briten Richard Henderson.

De tre får prisen for sitt arbeid med kryo-elektronmikroskopi, en metode som muliggjør og forenkler avtrykk av biomolekyler, heter det i begrunnelsen. Høyoppløselige bilder av proteiner kan hjelpe forskerne med å finne årsaken til sykdommer som zikaviruset, men også til antibiotikaresistens.

– Metoden har tatt biokjemien inn i en ny æra, sier Kungliga Vetenskapsadademiens nobelkomité.

I 1990 klarte Henderson å bevise teknologiens muligheter da han med elektronmikroskopets hjelp kunne ta fram et tredimensjonalt bilde av et protein med en ekstrem oppløsning på atomnivå.

Joachim Frank gjorde teknikken allment anvendbar. Mellom 1957 og 1986 utviklet han en avansert metode for bildebearbeiding.

På begynnelsen av 1980-tallet lyktes Dubochet med å føre vann inn i et elektronmikroskop. Inntil da var problemet at flytende vann fordampet i mikroskopets vakuum, og uten vann kollapset biomolekyler.

Etter disse banebrytende oppdagelser har hver skrue og mutter på mikroskopet blitt optimalisert. Året 2013 ble teknologien erklært stabil og etablert, og forskerne kan nå rutinemessig ta fram tredimensjonale biomolekylstrukturer med en oppløsning helt ned på atomnivå.

– Biokjemien står overfor en eksplosiv utvikling og spennende framtid, sier Akademien.

(©NTB)

Slutter som NTNUs kommunikasjonssjef

Christian Fossen gir seg etter 11 år som kommunikasjonssjef ved NTNU.

Fakultet skjerper regler for rus og alkoholbruk

IV-dekan Olav Bolland ved NTNU vil redusere sannsynligheten for ulykker og trakassering, og sikre et bedre arbeids- og studiemiljø gjennom en tydelig holdning til alkoholbruk.

Fikk du med deg disse sakene i UA?

Troll-bil, kontorplasser, streik og eposttrøbbel er tema i noen av de mest leste sakene i Universitetsavisa så langt i år.

Professor sparket etter varsler om trakassering

En professor ved Kunsthøgskolen i Oslo er avskjediget etter en rekke varsler om seksuell trakassering mot studenter.