Ingeniører på misjonsferd:

NASA vil vise fram nytt romteleskop på NTNU

NASA reiser på turné i Norge for å vise en film om James Webb romteleskopet som skal sendes ut i verdensrommet sent i 2018.
Ut på tur. James Webb teleskopet skal etter planen bli sendt ut i verdensrommet mot slutten av 2018. Bildet er fra arbeidet med teleskopet. (Foto: NASA)

Ut på tur. James Webb teleskopet skal etter planen bli sendt ut i verdensrommet mot slutten av 2018. Bildet er fra arbeidet med teleskopet. Foto: NASA

En gruppe ingeniører og en forsker som har jobbet med romteleskopet er på turne for å få ungdom interessert i STEM-fag (Science, Technology, Engineering og Mathematics) og spre interesse for romforskning. Onsdag 18. oktober lander de i Realfagsbygget R7 på Gløshaugen. Der skal de, klokken 14:15, skal de vise filmen «Into the Unknown» og inviterer samtidig til samtaler med interesserte.

Filmen  forteller historien om byggingen av NASA’s James Webb romteleskop,som skal være  100 ganger kraftigere enn forgjengeren Hubble romteleskop. I en melding om arrangementet heter det at James Webb teleskopet skal etter planen bli sendt ut i verdensrommet mot slutten av 2018, og håpet er at teleskopet vil kunne gi svar på mange gamle spørsmål som: Hvordan begynte universet? Hvor kom vi fra? Er vi alene i universet?

Filmen er for folk i alle aldre og møter trangen til å finne ut mer om vår plass i universet, heter det i meldingen.

I tillegg til NTNU besøker turneen Andøya Space Center, Inspiria i Sarpsborg, Teknisk Museum i Oslo og Norsk Luftfartsmuseum i Bodø på tilsvarende måte med filmvisning og mulighet for samtale med NASA.

NTNU vil ha to nasjonale aviser

Nasjonalt avissamarbeid står på dagsorden når rektorar frå dei fem største universiteta i Noreg møtes til såkalla U5-møte i Trondheim i dag.

NTNU til topps i omdømmemåling

NTNU topper en ny undersøkelse om utvalgte virksomheter i offentlig sektor.

Olsen avmystifiserer omstridt U5-gruppe

UiB-rektor Dag Rune Olsen forteller gjerne hva de skal snakke om, men når toppene for «de fem gamle universitetene» i Norge møtes i Trondheim, er det bak lukkede dører.

Ytring:

Et steg nærmere Nordens beste studieby?

Trondheim kommune lover å stille med 7,5 millioner kroner til å rassikre Nidelva, gitt at NTNU også bidrar med penger. De pengene må komme raskt, skriver inn- og utgående styreledere i StudbyTrondheim.