Varsler stor oppdagelse av astronomisk fenomen

En sensasjonell nyhet fra verdensrommet offentliggjøres mandag, skal vi tro romobservatoriet ESO. Også National Science Foundation i USA varsler pressemøte.
Mandag blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra det europeiske sørobservatoriet. Illustrasjonsbilde. (Foto: ESO / M. Kornmesser / N. Risinger / Reuters / NTB scanpix)

Mandag blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra det europeiske sørobservatoriet. Illustrasjonsbilde. Foto: ESO / M. Kornmesser / N. Risinger / Reuters / NTB scanpix

Tidsskriftet Nature kommer med hele sju artikler om saken, ifølge Videnskab.dk.

Nyheten blir offentliggjort på en pressekonferanse hos Det europeiske sørobservatoriet (ESO) i Garching i Tyskland mandag. ESO er et samarbeid mellom elleve europeiske land og driver noen av verdens største og mest avanserte teleskoper, plassert nord i Chile.

– På pressekonferansen blir det presentert banebrytende observasjoner av et astronomisk fenomen som aldri er blitt sett tidligere, heter det i en pressemelding fra ESO.

Representanter fra mange forskergrupper fra hele Europa skal holde innlegg på pressekonferansen.

Det amerikanske grunnforskningsstiftelsen National Science Foundation (NSF) varsler også stort pressemøte i Washington mandag. Det skal handle om nye oppdagelser i studiene av såkalte gravitasjonsbølger. Forskere fra observatoriene LIGO og Virgo, som studerer slike bølger, og representanter fra 70 observatorier skal være til stede, opplyser NSF.

Årets nobelpris i fysikk ble tildelt nettopp for forskning på gravitasjonsbølger. I sitt arbeid med relativitetsteorien forutsatte Albert Einstein at slike bølger må bre seg i rommet, men trodde aldri det skulle bli mulig å måle dem. De ble første gang målt av Ligo-observatoriet i USA i 2015.

Fikk du med deg disse sakene i UA?

Troll-bil, kontorplasser, streik og eposttrøbbel er tema i noen av de mest leste sakene i Universitetsavisa så langt i år.

Professor sparket etter varsler om trakassering

En professor ved Kunsthøgskolen i Oslo er avskjediget etter en rekke varsler om seksuell trakassering mot studenter.

Bott-samarbeidet:

Samtlige universiteter har sagt ja

Nå har samtlige universiteter i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim (Bott) sagt ja til å inngå samarbeid med Direktoratet for Økonomistyring.