Helge Holden er utnevnt til æresdoktor i Vietnam

- Det er jo en hyggelig anerkjennelse, og så er det jo morsomt å få den fra et spesielt land som Vietnam, sier matematikkprofessor ved NTNU, Helge Holden.

Ære og utfordringer. - Vietnamesisk matematikk er veldig bra, de har fått fram mange gode folk, sier Holden, som har gode kolleger i landet som gjerne skulle samarbeidetr mer internasjonalt. Bildet er tatt under et styremøte ved NTNU, der matematikkprofessoren representerte de vitenskapelig ansatte i to perioder.
Publisert Sist oppdatert

Holden kan nå smykke seg med tittelen Doctor honoris causa ved Vietnam Academy of Science and Technology, Hanoi. I tillegg til mange pene ord, fikk han også blomster og et diplom som bevis på utnevnelsen.

- Det er jo et land vi ikke har veldig mye forbindelse med, det er ikke veldig lett å jobbe der, sier Holden, som har hatt en del kontakt med en yngre kollega i landet.

Vedkommende har blant annet jobbet mye for å skape bedre vilkår internasjonalt for yngre, vietnamesiske matematikere, og Holden sier hans bidrag først og fremst har vært som medspiller i forhold til hvordan drive faget.

Vietnam er en ettpartistat hvor kommunistpartiet er det eneste tillatte og hvor presse- og ytringsfriheten er begrenset. Landet har nærmere 100 millioner innbyggere - og mange fremragende matematikere.

- Vietnamesisk matematikk er veldig bra, de har fått fram mange gode folk, sier Holden.

Han viser blant annet til Ngô Bảo Châu som mottok den prestisjetunge matematikkprisen Fieldsmedaljen i 2010.

- Men det er ikke så gode muligheter for internasjonalt samarbeid, så det er en utfordring for mange, sier Holden.

På spørsmål om hvordan utnevnelsen forplikter, svarer Holden at det nok forventes at han holder noen forelesninger og gir noen kurs.

- Men det er bare interessant. De har mange gode matematikere, og alle forskere liker jo å snakke om sitt eget fag, så det gjør jeg gjerne, sier Helge Holden.

Holden har jobbet ved NTNU siden 1986, og har vært professor siden 1991. Han har hatt flere verv i det internasjonale matematikkmiljøet, og er - ifølge Wikipedia - blant annet medlem av redaksjonsrådet for Journal of Nonlinear Mathematical Physics. H an sitter også i redaksjonskomitéen til Norges eldste forskningstidsrift, Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs Skrifter , og han er medlem av redaksjonsrådet i International Journal of Differential Equations.

Holden har også sittet to perioder i styret ved NTNU og gikk ut sommeren 2017. Han var styreleder for Abelfondet fra 2010 til 2014, og sitter som sekretær for Den internasjonale matematiske union (IMU) for perioden 2015-2018.

Helge Holden æresdoktor matematikk