Helge Holden er utnevnt til æresdoktor i Vietnam

- Det er jo en hyggelig anerkjennelse, og så er det jo morsomt å få den fra et spesielt land som Vietnam, sier matematikkprofessor ved NTNU, Helge Holden.
Ære og utfordringer.
- Vietnamesisk matematikk er veldig bra, de har fått fram mange gode folk, sier Holden, som har gode kolleger i landet som gjerne skulle samarbeidetr mer internasjonalt. Bildet er tatt under et styremøte ved NTNU, der matematikkprofessoren  representerte de vitenskapelig ansatte i to perioder.

(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Ære og utfordringer. - Vietnamesisk matematikk er veldig bra, de har fått fram mange gode folk, sier Holden, som har gode kolleger i landet som gjerne skulle samarbeidetr mer internasjonalt. Bildet er tatt under et styremøte ved NTNU, der matematikkprofessoren representerte de vitenskapelig ansatte i to perioder.   Foto: KRISTOFFER FURBERG

Holden kan nå smykke seg med tittelen Doctor honoris causa ved Vietnam Academy of Science and Technology, Hanoi. I tillegg til mange pene ord, fikk han også blomster og et diplom som bevis på utnevnelsen.

- Men det er bare interessant, sier han.

(Foto: Privat)

På spørsmål om hvordan utnevnelsen til æresdoktor forplikter, svarer Helge Holden at det nok forventes at han holder noen forelesninger og gir noen kurs. - Men det er bare interessant, sier han.   Foto: Privat

- Det er jo et land vi ikke har veldig mye forbindelse med, det er ikke veldig lett å jobbe der, sier Holden, som har hatt en del kontakt med en yngre kollega i landet.

Vedkommende har blant annet jobbet mye for å skape bedre vilkår internasjonalt for yngre, vietnamesiske matematikere, og Holden sier hans bidrag først og fremst har vært som medspiller i forhold til hvordan drive faget.

Vietnam er en ettpartistat hvor kommunistpartiet er det eneste tillatte og hvor presse- og ytringsfriheten er begrenset.  Landet har nærmere 100 millioner innbyggere - og mange fremragende matematikere.

- Vietnamesisk matematikk er veldig bra, de har fått fram mange gode folk, sier Holden.

Han viser blant annet til Ngô Bảo Châu som mottok den prestisjetunge matematikkprisen Fieldsmedaljen  i 2010.

- Men det er ikke så gode muligheter for internasjonalt samarbeid, så det er en utfordring for mange, sier Holden.

På spørsmål om hvordan utnevnelsen forplikter, svarer Holden at det nok forventes at han holder noen forelesninger og gir noen kurs.

- Men det er bare interessant. De har mange gode matematikere, og alle forskere liker jo å snakke om sitt eget fag, så det gjør jeg gjerne, sier Helge Holden.

Holden har jobbet ved NTNU siden 1986, og har vært professor siden 1991. Han har hatt flere verv i det internasjonale matematikkmiljøet, og er - ifølge Wikipedia - blant annet medlem av redaksjonsrådet for Journal of Nonlinear Mathematical Physics. Han sitter også i redaksjonskomitéen til Norges eldste forskningstidsrift, Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs Skrifter , og han er medlem av redaksjonsrådet i International Journal of Differential Equations.

Holden har også sittet  to perioder i styret ved NTNU og gikk ut sommeren 2017.  Han var styreleder for Abelfondet fra 2010 til 2014, og sitter som sekretær for Den internasjonale matematiske union (IMU) for perioden 2015-2018.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.

Ytring:

- Vi tar hensyn etter beste evne

«Elendig planlegging av 'konten'»?- Vi prøver å ta hensyn etter beste evne, skriver rådgiver Anette Lindi i dette svaret til Trond Andresen.

Ytring:

Den rigide arealnormen for statlige bygg må endres

- En betydelig mengde forskning finner negative effekter av åpne kontorlandskap, skriver Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind.

Fjerner restriksjoner på innreise for gjesteforskere

Regjeringen fjerner innreiserestriksjoner som har gjort det komplisert for gjesteforskere å komme til Norge fra utenfor EØS.

Ytring:

Å glemme å betale null kroner

– Jeg ble ikke irritert eller sint på den stygge lappen som var festet til vindusviskeren, bare oppgitt, sier Arve Hjelseth om Apcoas praksis, og undrer seg hvorfor NTNU har inngått en avtale med dette parkeringsselskapet.