NTNU satser på nyskaping:

Disse 15 får lyse ut nye stillinger

Det var 28 miljøer som søkte om penger til å ansette en ny innovasjonsleder, knapt halvparten fikk ja.

Universitetsskoler. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap får en av de nye stillingene knyttet til sin satsing på universitetsskoler. Tettere kobling mellom forskning og undervisning skal gi bedre opplæring og lærerutdanning. Bildet er fra Charlottenlund videregående skole, som sammen med Charlottenlund ungdomsskole er universitetsskoler i samarbeid med NTNU. Arkiv.

NTNUs nye store satsing under NTNUs prorektor for nyskaping, Toril Hernes, har fått navnet Strategisk program for kunnskapsbasert innovasjon (SKI) .

Hernes la vekt på kunnskapsbasert, da UA snakket med henne i forbindelse med lanseringen:

- Fordi det er resultater av forskningen ved NTNU som nå skal omsettes til nytte for arbeids- og samfunnsliv. Vi ønsker at kunnskapen herfra skal ut, i tråd med visjonen vår, sa hun.

LES OGSÅ: Lyser ut 15 stillinger for å få fart på nyskapingen

Midlene ble lyst ut internt i desember, og alle fakulteter inkludert miljøer fra Gjøvik og Ålesund var blant søkerne.

Satsingen er et spleiselag til rundt 50 millioner kroner mellom fakultetene og rektoratet. Jobbene blir lyst ut før påske og er treårige prosjektstillinger. Planen er at de 15 innovasjonslederne skal være ansatt ute i fagmiljøene, og jobbe tett opp mot forskningsmiljøene. Der skal de være med på å få tak i gode ideer, og hjelpe til med å utvikle dem videre.

NTNU er første norske universitet som har denne funksjonen. Universitetet i Leuven i Belgia, som er kjent for å være et av de med høyest takt på nyskaping i Europa, har 32 stillinger som ligner de NTNU nå oppretter. Dette er ett av flere steder NTNU har hentet inspirasjon fra, til å utvikle sin egen modell, ifølge Toril N. Hernes.

Dette er miljøene som får innovasjonsledere