NTNU Gjøvik skal dele hackearena med Estland

Nye «Open Cyber Range» blir virtuelt treningsfelt i kampen for å bekjempe datakriminalitet. Estland og Norge får 32 millioner kroner i EØS-midler til satsingen.

Sikkert studievalg. Samfunnets sårbarhet for kyberkriminalitet blir stadig større. Digi.no skriver at det på verdensbasis vil mangle over én million mennesker med sikkerhetskompetanse innen utgangen av 2032. Arkivbilde, NTNU Gjøvik.

Prosjektet ledes av Estlands forsvarsdepartement, teknologiuniversitet i Tallin og NTNU Gjøvik, og avtalen ble undertegnet i forbindelse med det norske kronprinsparets nylige reise til Baltikum. Digi.no siterer en pressemelding der instituttleder Nils Kalstad Svendsen ved NTNU uttaler at satsningen på denne øvingsarenaen skal bidra til å bedre forståelsen av samfunnets avhengighet til IKT-systemene.

- Vi etablerer her en arena med høy relevans for offentlige og private virksomheter, uttaler instituttlederen.

Tidligere i år fikk NTNU Gjøvik 20 millioner kroner for å bygge en hackearena, som skal bidra til å ruste opp det norske sikkerhetsmiljøet. Dette er den første nasjonale test- og øvingsarenaen for kyber- og informasjonssikkerhet her til lands.

Nye «Open Cyber Range er en forlengelse av denne satsingen, og blir et virtuelt miljø for trening og øving på scenario- og teknologitesting i kyberdomenet. Det estiske forsvarsdepartementet uttaler at dette vil føre til sikrere produkter, mer pålitelige systemer og bedre utdannet personell.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.