Ocean Week 2018:

Foreslår global panteordning på plast

- Innfør en pris på plast, etter prinsippet med Tomra og returpant, foreslo Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre under åpningen av Ocean Week mandag formiddag.

Blå økonomi. Isaksen og Støre flankerte Patrick Waldemar fra Telenor og Anne Marit Panengstuen fra Siemens under den korte paneldebatten som avsluttet første sesjon. Overordnet konklusjon: Blå økononomi er bare mulig dersom den drives gjennom ved hjelp av grønne virkemidler.

Den årlige havkonferansen Ocean Week går av stabelen de tre første dagene denne uka. Konferansen arrangeres for fjerde gang.

Direktør for NTNU Havrom, Ingrid Schjølberg, gjorde i en kronikk i UA rede for hvordan plast kommer til å bli et sentralt tema for årets konferanse. Hun skriver at Ocean Week er blitt Norges viktigste møteplass for å diskutere både muligheter og problemer med havnæring. At både næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og leder for det største opposisjonspartiet, Jonas Gahr Støre, kom til å delta under konferansens åpningssesjon, tok hun som uttrykk for dette.

LES OGSÅ: Klar for Ocean Week

LES OGSÅ: Vet mindre om verdenshavene enn verdensrommet

«Det blå samfunnet» var overskriften: Havet som mulighet. Men den første delen kom også til å handle om havet som søppelplass.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Innfør en panteordning, som den som går i regi av Tomra, i stor skala, foreslo Støre fra podiet. Slik vil det for eksempel bli lønnsomt for skip å samle inn plast fra verdenshavene og bringe dem til land og få betalt for den.

Sirkulær økonomi

Støre snakket varmt omkring temaet sirkulær økonomi. Overfor Universitetsavisa utdyper han framlegget om global pant på plast slik:

- Det som fungerer på land, bør også fungere til havs. Prinsippet om at vi plukker opp det vi slipper, og ikke slipper det vi må plukke opp, kan også virke for havet. Da tenker jeg ikke så mye på enkeltmennesker, men på de store industriene, fiskerisektoren og havbruk, hvor mye av forurensningen langs norskekysten kommer fra, det tror jeg kan ha noe for seg.

Det må komme konkrete forslag, med tidspunkt for oppstart og for videre oppfølging, oppfordrer Arbeiderpartiets leder.

Solberg lanserte panel

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen var på sin side opptatt av å løfte fram de regulerende ordningene man har, nasjonalt som internasjonalt, for å forvalte havressursene.

- Vi har gode reguleringer, og gode overvåkingssystemer for fiskeriene, og for å hindre forurensning.

Isaksen fremhever spesielt statsminister Erna Solbergs initiativ for å etablere et internasjonalt høynivåpanel for bærekraftig havøkonomi. Solberg presenterte planene under World Economic Forum i Davos i januar.

- Plastforurensning blir helt sikkert en viktig del av dette, sier Isaksen til Universitetsavisa.

Hva med mulighetene havet byr på, lar de seg utnytte når forurensningene er så utfordrende å håndtere?

- Jeg mener jo at det også fins svært store næringsmuligheter i dette bildet. Om du klarer å komme opp med løsninger som tar opp i seg miljøutfordringene, så er det store penger å tjene. Og penger er arbeidsplasser! Bærekraftig havbruk og elektrisk skipsfart er gode eksempler på det, sier Isaksen.

- For lite driv

Det slo ingen partipolitiske gnister mellom Høyres næringsminister og Arbeiderpartiets leder runder den raske debatten på tampen av Ocean Weeks første sesjon. Men Støre retter et spark mot Regjeringen når Universitetsavisa snakker med ham etterpå.

- Det er vel ingen vesentlige forskjeller mellom dere og Regjeringen verken når det gjelder mulighetene havrommet byr på av industri, eller behovene for å innføre tiltak mot forurensning av havet?

- Du finner ingen som er uenig i disse tingene, men jeg mener forskjellen er at regjeringen har kommet sent til denne erkjennelsen. Det er ikke nok driv i det, i å tilrettelegge for hva jeg kaller store, komplekse operasjoner, og for liten vilje til å ta i bruk regulerende makt for å endre atferd. De kommer etter, med for lavt trykk, hevder Støre.

Isaksen gir uttrykk for at Støre er på vei ut på dypt vann med denne påstanden.

- Når man ser på hva Regjeringen har gjort når det gjelder å øke budsjettildelingene for å rydde opp i plastforurensning – bare i revidert budsjett for i år øke fra 150 millioner til 280 millioner på denne posten alene. Så her satses det store penger, er næringsminister Torbjørn Røe Isaksens konklusjon.

Blå økonomi, blå bil. Det måtte bli el-bil da prorektor Bjarne Foss kjørte Jonas Gahr Støre til GLøshaugen for samtale og lunsjsamvær.
Plast var viktig tema da engsjerte studenter diskuterte hav med næringsministeren i pausen.