Starmus får arvtaker:

- Festival med lav sigarføring

«Litt vel høy sigarføring» var en av karakteristikkene av Starmus-festivalen i fjor. Prorektor for forskning og formidling, Bjarne Foss, lover vesentlig lavere sigarføring når NTNU fører festivalen på egen kjøl.

Starmus-festival på egen kjøl: Bjarne Foss lover en festival som folk flest vil kjenne at man kan ta seg råd til.

- Men hvorfor arrangere en ny festival i et slikt format?

- Som universitet har vi noen sentrale oppgaver, hvorav formidling er en av disse. Det er viktig for NTNU som landets største universitet å løfte fram betydningen av forskning. Vi vil formidle vitenskapens viktighet for folk på en seriøs måte som også er tilgjengelig og spennende, sier Foss.

Les Starmus-sakene her

Samfunnskontakt

Festivalplanene uttrykker også NTNUs behov for å være i kontakt med samfunnet, framholder prorektoren.

- Vi tar ansvaret for en nasjonal vitenskapsfestival, med vekt på det regionale og nasjonale i tillegg.

- Skal oppdraget tolkes som at man utfører dette oppdraget også på landets vegne?

- Ja, definitivt. Det er en måte å sette, ikke bare NTNU, men Norge som nasjon, på forskningsformidlingskartet.

Har NTNU tid til dette?

- NTNU er inne i flere tunge omstillingsprosesser. Det er ikke sånn at de ansatte sliter med å få arbeidstiden fylt med gjøremål. Har organisasjonen kapasitet til enda et krevende oppdrag, som attpåtil skal bli et fast evenement?

- Vi organiserer dette som et nettverksarrangement. Vi skal ha en liten stab som holder i dette, så allierer vi oss med andre nettverk, som kommune og fylke. Vi skal nettopp ikke bygge opp en stor organisasjon internt, poengterer Foss.

- Samtidig skal vi engasjere våre egne forskere i mye større grad enn under Starmus-festivalen.

Lave billettpriser

- Da NTNU-styret foretok en evaluering av Starmus-festivalen i fjor høst, kommenterte blant annet styremedlem Kristin Melum Eide at det ble temmelig høy sigarføring under festivalen, i betydningen dyre priser og høy kjendisfaktor fra verden rundt. Hvordan blir dette når NTNU står ansvarlig?

- Du, jeg kan love lav sigarføring, selv om dette er en festival med internasjonale ambisjoner. Vi skal involvere og engasjere egne fagfolk på en helt annen måte enn tidligere.

Billettprisene blir langt lavere, lover han.

- Vi kommer ikke til å operere med dyre festivalpass. Vår festival kommer ikke til å handle om forskning uti verdensrommet. Våre satsingsområder, bærekraft, hav, energi og helse vil bli reflektert i det faglige innholdet, nå som vi har full kontroll, sier prorektor for forskning og formidling, Bjarne Foss.