Ottersen: - En meget ubehagelig sak

- Dette er svært ubehagelig for meg, og saken dukker opp på et meget uheldig tidspunkt, sier Ole Petter Ottersen til Universitetsavisa.

Bekymret. - Ikke hyggelig. Saken kommer på et meget ubeleilig tidspunkt, sier KI-rektor Ole-Petter Ottersen, her flankert av rektorkollegaen Gunnar Bovim og Dag Rune Olsen. Bildet er tatt i forbindelse med UH-delegasjonens reise til Brasil.

KI-rektoren forteller at han ble gjort oppmerksom på de påståtte mislighetene for et par dager siden.

- Artikkelen det gjelder ble publisert for snart 20 år siden, og omhandler et internasjonalt forskningsprosjekt. Studien var et samarbeidsprosjekt mellom fire ulike laboratorier, deriblant Ottersens eget. Det eksperimentet som det nå stilles spørsmål ved, ble utført ved et laboratorium i Paris, hvor hovedforfatteren var virksom. Jeg har nå kontaktet vedkommende for å utrede hva som har skjedd, sier Ottersen.

- Ikke hyggelig

Det er en preget KI-rektor som svarer på UAs spørsmål om denne saken.

- Nei, dette er ikke hyggelig. Det jeg kan gjøre er å ta rede på saken, finne ut om noe uetisk har forekommet, samt hvem som eventuelt er ansvarlig, sier han.

- Rent prinsipielt: Kan enhver medforfatter holdes ansvarlig for at øvrige medforfattere holder det etiske nivå i sine bidrag som kreves? Særlig i ditt fagfelt er det jo vanlig med til dels svært mange medforfattere?

- Selvsagt har alle medforfattere selvstendig ansvar for at man ikke bidrar i vitenskapelige artikler som involverer fusk. Samtidig er det i praksis knapt mulig å ha detaljkunnskap om alle medforfatternes handlinger. Til syvende sist er dette systemet basert på gjensidig tillit.

- Ikke min egen dommer

- Manglende detaljkunnskap om medforfatteres metoder er sentralt i din egen håndtering av de syv forskerne i din rektorbeslutning. Ville du selv blitt felt, om tilsvarende evaluering ble gjort gjeldende på denne artikkelen fra 1999?

- Jeg kan ikke stille meg til doms over meg selv. Som sagt: Det er urealistisk å forvente detaljkunnskap om samtlige medforfatteres handlinger.

- Frykter du at din autoritet, som KI-rektor samt som den som håndterer saken mot de syv forskerne, er svekket som følge av de mistankene som rettes mot deg og de andre forfatterne av denne paperen?

- Det får andre vurdere. Jeg har mitt fokus på å finne ut hva som har skjedd her, sier Ole Petter Ottersen til Universitetsavisa.