Mener utviklingen i høyere utdanning går for sakte

Arendal: Ny NIFU-rapport peker på lite forandring og utvikling, selv om måten ting gjøres på er ineffektivt - Det går for sakte, mener statsråd Nybø.
Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning, mener det er for stor variasjon på kvaliteten på undervisere i høyere utdanning. 
        
            (Foto: Espen Halvorsen Bjørgan)

Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning, mener det er for stor variasjon på kvaliteten på undervisere i høyere utdanning.  Foto: Espen Halvorsen Bjørgan

- Jeg tror nok vi er alt for dårlige til å fokusere på kunnskapsbasert høyere utdanning, sa styreleder i Akademiet for yngre forskere, Jan Magnus Aronsen til en fullsatt kinosal i Arendal torsdag.

Der hadde Arendalsuka sammen med Universitetet i Agder, Norges forskningsråd og Universitets- og høgskolerådet invitert til en debatt om forskning og sannhet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Det går for sakte

- Det er et alt for stort strekk i laget når det gjelder undervisning og formidling. Vi har alt fra de som er flinke med alt som er nytt til de som fremdeles mener overheaden er det ultimate. Det skjer mye bra, men det går for sakte, sa Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning.

Det var debattleder Nina Kristiansen, i det daglige redaktør for nettstedet forskning.no, som påpekte det noe underlige i at universitets- og høyskolesektoren bruker så mye tid og krefter på å forske på annen utdanning, men ikke seg selv.

- Vi har en ny rapport som straks skal presenteres, og der har vi funnet at det har skjedd ekstremt lite med måten sektoren underviser på, til tross for at vi vet at mye av det er ekstremt ineffektivt, sa Sveinung Skule, direktør i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu).

Vi er i gang

Mari Sundli Tveit, styreleder i UHR og rektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, påpekte at det har skjedd noe, selv om det ikke skjer mye.

- Vi er i gang, men vi er ikke veldig raske til å ta i bruk nye læringsformer.

Lederen for Norsk studentorganisasjon (NSO), Håkon Randgaard Mikalsen, sa at også de ønsket seg mer forskning på sektoren, men ikke bare på hvordan det undervises.

- Det er et grunnleggende problem i høyere utdanning at det i så stor grad bare er barn av forskere som bli forskere. Vi må se på hvem vi legger til rette for, sa han.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Klimautslipp fra oljesand er høyere enn det næringa sier

CO2-utslippene fra oljeutvinning fra oljesand i Canada er langt høyere enn det oljenæringen oppgir selv, ifølge forskere.

Nord vil avvikle campus på Nesna og Sandnessjøen

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen har nå lagt fram sin innstilling til endring av universitetets studiestruktur.

Midlertidighet:

Mener oppsparte midler er løsningen, ikke økonomisk avstraffing av ledere

Forskerforbundet har ikke troen på NTNUs forslag om å straffe ledere økonomisk ved vedvarende midlertidighet. I stedet bør institusjonene rigge seg slik at de har råd til å ha folk ansatt, også når eksternfinansieringen tar seg en siesta, mener fagforeningslederen.

Drikking på jobb mest utbredt blant forskere

Forskere er den yrkesgruppen som er hissigst på flasken, i hvert fall i arbeidstiden. Det kommer frem av Folkehelseinstituttets andre rapport om alkohol og arbeidsliv.