Mener utviklingen i høyere utdanning går for sakte

Arendal: Ny NIFU-rapport peker på lite forandring og utvikling, selv om måten ting gjøres på er ineffektivt - Det går for sakte, mener statsråd Nybø.

Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning, mener det er for stor variasjon på kvaliteten på undervisere i høyere utdanning.

- Jeg tror nok vi er alt for dårlige til å fokusere på kunnskapsbasert høyere utdanning, sa styreleder i Akademiet for yngre forskere, Jan Magnus Aronsen til en fullsatt kinosal i Arendal torsdag.

Der hadde Arendalsuka sammen med Universitetet i Agder, Norges forskningsråd og Universitets- og høgskolerådet invitert til en debatt om forskning og sannhet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Det går for sakte

- Det er et alt for stort strekk i laget når det gjelder undervisning og formidling. Vi har alt fra de som er flinke med alt som er nytt til de som fremdeles mener overheaden er det ultimate. Det skjer mye bra, men det går for sakte, sa Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning.

Det var debattleder Nina Kristiansen, i det daglige redaktør for nettstedet forskning.no, som påpekte det noe underlige i at universitets- og høyskolesektoren bruker så mye tid og krefter på å forske på annen utdanning, men ikke seg selv.

- Vi har en ny rapport som straks skal presenteres, og der har vi funnet at det har skjedd ekstremt lite med måten sektoren underviser på, til tross for at vi vet at mye av det er ekstremt ineffektivt, sa Sveinung Skule, direktør i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu).

Vi er i gang

Mari Sundli Tveit, styreleder i UHR og rektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, påpekte at det har skjedd noe, selv om det ikke skjer mye.

- Vi er i gang, men vi er ikke veldig raske til å ta i bruk nye læringsformer.

Lederen for Norsk studentorganisasjon (NSO), Håkon Randgaard Mikalsen, sa at også de ønsket seg mer forskning på sektoren, men ikke bare på hvordan det undervises.

- Det er et grunnleggende problem i høyere utdanning at det i så stor grad bare er barn av forskere som bli forskere. Vi må se på hvem vi legger til rette for, sa han.