Fremragende matematikk-forsker til NTNU

NTNU har fått en fremragende forsker som skal styrke fagmiljøet i matematikk. Claudia Scheimbauer fra Østerrike er ansatt i en forskerstilling med støtte fra Bergens forskningsstiftelse.

Claudia Scheimbauer fra Østerrike er rekruttert som forsker til NTNU som ledd i den nasjonale satsningen på matematikk som Bergens forskningsstiftelse har tatt initiativ til. På matematikkonferansen i Bergen mottok hun plakett fra utdelingsansvarlig Anne Marie Haga i Bergens forskningsstiftelse. Til høyre på bildet står professor Sigmund Selberg ved Universitetet i Bergen som er leder for prosjektet.

Bergens forskningsstiftelse ble opprettet i 2004 etter en donasjon fra Trond Mohn, og har en kapital på nær 3 milliarder kroner.

32 år gamle Claudia Scheimbauer kom til Trondheim i forrige måned, og har erfaring fra universiteter i en rekke europeiske land. Etter studier i Wien tok hun doktorgrad i Zurich i 2014. Deretter arbeidet hun på et universitet i nærheten av Paris i noen måneder før hun i 2015 fikk forskerstilling ved Max Planck Insitute for Mathematics (MPIM) i Bonn. Der arbeidet hun i vel to år før hun fortsatte karrieren i ett og et halvt år ved University of Oxford. Hennes forskningsområde er matematisk fysikk.

I årene som kommer skal Claudia Scheimbauer bidra til utvikling av matematikkmiljøet både ved NTNU og andre norske universiteter. I disse dager deltar hun på en konferanse i Bergen, der en rekke av de fremste matematikerne i Norge er samlet. Konferansen, som også markerer 100 års-jubileet til Norsk matematisk forening, er et ledd i Bergens forskningsstiftelses og Tromsø forskningsstiftelses initiativ til en nasjonal satsning på matematikkfaget. Satsningen innebærer også tilsetting av Claudia Scheimbauer og tre andre unge matematikere på høyt internasjonalt nivå, med sikte på at de skal kvalifisere seg til professorater på universitetene i henholdsvis Tromsø, Trondheim, Oslo og Bergen.

Skal opp i øverste liga internasjonalt

Det nasjonale matematikkprogrammet ledes av Sigmund Selberg, som er professor og instituttleder ved Matematisk institutt på UiB.

- Til å være et lite land har Norge bemerkelsesverdige tradisjoner i matematikk — det er nok å nevne navn som Niels Henrik Abel, Sophus Lie, Viggo Brun og Atle Selberg. Med Abelprisen har norsk matematikk også fått en veldig synlighet internasjonalt. Prosjektet til Bergens forskningsstiftelse gir oss en enestående mulighet til ytterligere å styrke forskningen i matematikk ved norske universiteter og til å komme opp i øverste liga internasjonalt, sier Selberg i følge pressemelding.

- Vi vil kunne knytte matematikkinstituttene i de fire byene tettere sammen. Vi får også en flott mulighet til å invitere fremragende internasjonale forskere til å gi seminarer og kurs på tidsaktuelle matematiske tema, og å initiere samarbeid mellom forskere internasjonalt.

Det nasjonale matematikkprogrammet har en ramme på ca 96 millioner kroner over fire år, der Bergens forskningsstiftelse bidrar med 34 millioner kroner, og Tromsø forskningsstiftelse, som også drives basert på gaver fra Trond Mohn, med 10 millioner kroner. De fire universitetene bidrar selv med 52 millioner kroner. Programmet kan bli forlenget med inntil to år.