Så mye har universitetene søkt om i støtte fra Forskningsrådet i september

De norske universitetene står som prosjektansvarlig for til sammen 338 søknader til Forskningsrådets septemberutlysning. Totalt har universitetene søkt om snaut tre milliarder kroner til forskningsprosjekter.

NTNU, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo øverst på listen over antall søknader til Forskningsrådet i september.

Da septemberfristen for søknad om forskningsmidler gikk ut var det totalt 795 søknader som hadde funnet veien til Forskningsrådets innboks. Av disse kommer snaut halvparten fra de ti norske universitetene.

Klart flest søknader stammer fra NTNU. Universitetet søkte om snaut 856 millionet kroner fordelt på forskjellige forskningsprosjekter. Flesteparten av søknadene gikk til Petromaks 2, et program som har som mål å bidra til ny kunnskap og teknologi for optimal utnyttelse av de norske petroleumsressursene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

På andreplass på listen over flest søknader kommer Universitetet i Bergen. De har søkt om i underkant av 529 millioner kroner fordelt på 63 prosjekter. Der er det programmet Marinforsk det er flest søknader til. Programmet skal øke kunnskapen om marine økosystemer og konsekvensene av menneskeskapte påvirkninger for å styrke grunnlaget for gode og effektive forvaltningsprosesser og bærekraftig verdiskaping basert på marine ressurser.

En knipen tredjeplass går til Universitetet i Oslo som har søkt om snaut 519 millioner kroner til 58 forskjellige prosjekter. Flesteparten av Oslo-søknadene har gått til Klimaforsk-programmet, som skal gi et kunnskapsløft av langsiktig nasjonal og internasjonal betydning.

Nederst på listen finner man de nyere universitetene, Nord universitet, Universitetet i Agder, OsloMet og Universitetet i Sørøst-Norge, alle med ensifret antall søknader.

I denne runden ble det lyst ut midler for drøyt 1,4 milliarder kroner for forskningsrådet.

Du kan se den totale oversikten over alle søknader her.