Bok om stedsans slår an i utlandet

«Jakten på stedsansen» av Unni Eikeseth blir nå gitt ut av flere utenlandske forlag.

Stor internasjonal interesse for forskningen til May-Britt Moser og Edvard Moser. Nå er «Jakten på stedsansen» solgt til utenlandske forlag.
Publisert

Boka handler om den banebrytende forskningen til May-Britt og Edvard Moser, som resulterte i at de fikk nobelprisen i medisin sammen med John O´ Keefe i 2014.

«No er eg veldig glad altså. Jakten på stedsansen er seld til det engelskpråklege forlaget World Scientific Publishing!», skriver forfatten selv, Unni Eikeseth, på Facebook. Der forteller hun også at boka er kjøpt opp av et polsk forlag.

Eikeseth retter videre en takk til May-Britt Moser som formidlet kontakt med redaktør Rachel Field i World Scientific Publishing.

Redaktør Field skryter boka opp i skyene:

«Edvard and May-Britt Moser have been heroes of mine since I was a university student. It is because of their groundbreaking work that I pursued a career in neuroscience. I am so thrilled that this beautifully written book exists and that others will learn about their incredible life stories and their work, which has revolutionized our understanding of the brain»

Winje Agency har hjulpet til med boksalget, og gjengir uttalelsen fra Rachel Field på sin Facebook-side.

- Viser hvordan forskning foregår

«Forfatter Unni Eikeseth (f. 1974) lykkes godt med å formidle spenningen rundt nye forskningsspørsmål, nye metoder, fantasifulle tekniske løsninger, villspor og klaff på den kronglete veien frem til nye interessante funn», skrev Svein Inge Meland da han i på vårparten anmeldte boka i Universitetsavisa.

Eikeseth arbeider som universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

Meland hadde også følgende å si om «Jakten på stedsansen» og Eikeseths formidling:

«Mest av alt har hun greid å dokumentere på en enkel, men grundig, måte hvordan forskningen foregår. Pedagogisk tar hun oss med inn i laboratoriet, beskriver i detalj metodene og levendegjør episoder. Vi blir nesten kjent med forsøksdyrene. Dyreforsøk er kontroversielt tema, men Eikeseth forteller om et miljø som behandler rottene med respekt.»

«Jakten på stedsansen»

Hvordan May-Britt og Edvard Moser løste en av vitenskapens store gåter.

Vigmostad & Bjørke

172 sider