Penkowa får ikke doktorgraden tilbake

Milena Penkowa saksøkte Københavns universitet etter at de i 2017 trakk tilbake doktorgraden hennes på grunn av forskningsjuks og dokumentfalsk.

Milena Penkowa kjemper for sin karriere: Nå varsler hun at hun anker dommen i håp om likevel å få doktorgraden tilbake.

18. januar falt dommen: Tingretten slår fast at universitetet hadde retten på sin side, skriver Forskerforum.

Dekan Ulla Wewer ved Det sundhedsvidenskabelige fakultet sier seg fornøyd med å få støtte i byretten, og sier at universitetet tar vitenskapelige uredelighet svært alvorlig. Uttalelsen er gjengitt på universitetets nettside.

Juks med rotteforsøk

Milena Penkowa var en berømt og anerkjent hjerneforsker i Danmark, som innhentet millioner i forskningsmidler, sanket priser og var en medieyndling. Fallet var derfor stort da stjerneforskeren ble beskyldt for forskningsjuks og dokumentfalsk for å skjule jukset.

Da Penkowa leverte doktorgraden i medisin ved Københavns universitet i 2001, hevdet et utvalgt at hun ikke kunne ha utført så mange rotteforsøk. Den ble derfor trukket tilbake. Deretter forfalsket hun dokument slik at det skulle framstå som at forsøkene på rotter hadde skjedd i Spania. Dette gjorde at doktograden ble godkjent i 2004.

Fra 2009 til 2010 var hun ansatt ved Københavns universitet. Da kom avsløringene, som gjorde hjerneforskeren herostratisk berømt. Weekendavisen avslørte at hun hadde forfalsket dokumenter. I 2012 ble hun kjent skyldig i alvorlige brudd på god vitenskapelig praksis.

Fikk sparken

I 2012 innkalte universitetet til en pressekonferanse, der ekspertpanelet bekreftet at omfattende forskningsjuks hadde forekommet. Av 29 vitenskapelige arbeider i en femårsperiode, hadde 15 karakter av forskningsjuks.

Forskingsjukset omfattet oppdiktede dyreforsøk, manipulering med data, forfalsking av resultater og manglende kontrolleksperimenter. I tillegg hadde hun brukt forskningsbevilgninger på privat forbruk.

Penkowa fik sparken fra KU og i 2017 bestemte universitetet seg for å trekke tilbake doktorgraden:

– Det er helt usedvanlig og ekstraordinært at en forsker mister sin doktorgrad, sa Jasper Steen Winkel, visedirektør ved Københavns Universitet til dansk TV2 .

Penkowa varslet at hun ville gå rettens vei for å beholde doktorgraden, men vant altså ikke fram. Men hun gir ikke opp:

På sin Facebook-side skriver Penkowa fredag 18. januar:

«Vi fortsetter i lagmannsretten!
I dag kom avgjørelsen fra tingretten, og den gikk ikke som vi hadde håpet på, i det staten valgte å beskytte staten, det vil si la motparten slippe. Men det betyr ikke at slaget er tapt, det betyr bare at kampen fortsetter i lagmannsretten. Vi gir selvfølgelig ikke opp – vi kjemper videre. Men akkurat nå gir jeg Dr. Snubbi en klem (Dr. Snubbi er Penkowas hund)… for da pleier alt å raskt se lyst ut igjen…»

Det er Forskerforum som gjengir denne uttalelsen fra Milena Penkowa.

Andre kilder:

Forskning.no: Beryktet hjerneforsker mister doktorgraden