Inngår ny avtale med Elsevier

Det blir nå mulig for norske forskere å publisere åpent i de aller fleste av forlagets tidsskrifter. Det var Elsevier som tok initiativet til nye forhandlinger, ifølge prorektor Bjarne Foss.

Norge har nå likevel greid å komme til en enighet med Elsevier. Units forhandlingsteam er, fra venstre: Katrine Weisteen Bjerde, Nils Andenæs, Tore Nilsen og Nina Karlstrøm.

I mars i år ble det offentliggjort at Unit ikke forlenget sin avtale med forlaget Elsevier.

Nå er det klart at Unit likevel har klart å komme til enighet med forlaget.

Prorektor Bjarne Foss sier til Universitetsavisa at det er viktig for forskerne ved NTNU at avtalen med Elsevier nå er på plass.

– Det ville blitt mer kronglete å få tilgang til Elsevier-tidsskriftene uten denne avtalen, og vi har fått noen henvendelser fra bekymrede forskere, sier Foss.

LES OGSÅ: Unngår publisering i Elsevier

LES OGSÅ: Inngått avtale med ett av forlagene

Elsevier tok initiativet

Han mener det er en seier for åpen publisering atElsevier nå takker ja til avtalen.

– Dette var overraskende. Det var Elsevier som kom tilbake til oss etter bruddet, og ønsket en ny runde med forhandlinger som endte i denne avtalen. Det har jo økonomisk konsekvenser for Elsevier når forhandlingene med Norge ble brutt, sier Foss.

– En brekkstang

Fortsatt foregår forhandlingene med de to forlagene Springer Nature og Taylor & Francis.

– Avtalen med Elsevier kan bli en brekkstang i forhandlingene med de to andre forlagene. Jeg tror dette vil gi oss bedre muligheter til å få dem med på en avtale om åpen publisering uten at det medfører et betydelig kostnadspåslag, sier Foss.

Avtalen Unit har undertegnet med Elsevier er forhandlet fram i samarbeid med bibliotekene og rektoratene ved Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Bergen (UiB), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og UiT – Norges arktiske universitet.

Norge først ute

Norge er først ute med å lande en avtale om åpen tilgang (open access) med Elsevier.

– Avtalen med Elsevier kan gi bedre resultater også for andre forhandlinger, og den kan føre til positive ringvirkninger internasjonalt. Derfor er pilotavtalen vi nå har undertegnet et viktig skritt mot målet om mest mulig åpen tilgang til forskningslitteratur, sier Roar Olsen, direktør for Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning, ifølge en pressemelding fra Unit.

Avtalen gjelder fram til 2021 og gjør at norske forskere kan publisere et betydelig antall artikler åpent hvert år i om lag 1.400 av Elseviers tidsskrifter, uten at det blir noe dyrere. Kostnadene for publisering ligger innenfor rammen for det institusjonene betaler i dag, skriver NTB.

Samtidig opprettholdes lesetilgangen for de norske institusjonene til artikler som ennå ikke er åpne i abonnementstidsskriftene, opplyser Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Fornøyde med avtalen

Viserektor Åse Gornitzka (UiO) og prorektor Margareth Hagen (UiB) deltok i noen av forhandlingsmøtene med Elsevier. De uttaler ifølge pressemeldingen:

- Elseviers tidsskrifter er viktige for forskerne ved våre institusjoner. Vi er fornøyde med denne avtalen, som er resultat av et gjensidig godt samarbeid. Forhandlingene har vært krevende, men viser hva en samlet universitets- og høyskolesektor kan oppnå i forhandlinger internasjonalt. Avtalen gir en tydelig dreining mot open access der et betydelig antall artikler kan publiseres åpent hvert år i hovedtyngden av Elseviers tidsskrifter.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Gjenstår 10 prosent

– Avtalen vil omfatte 90 prosent av den norske publiseringen i Elseviers tidsskrifter. Elsevier og Unit vil jobbe sammen for å få inkludert de viktigste av de resterende 10 prosent av tidsskriftene i løpet av avtaleperioden, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) til NTB.

Nybø påpeker at flere viktige medisinske og naturvitenskapelige tidsskrifter er utenfor avtalen.

– Det betyr at vi må fortsette å holde trykket oppe overfor forlagene for at våre fremste forskere skal kunne publisere åpent også i de mest prestisjetunge tidsskriftene, sier Nybø.

Regjeringens mål er at alle norske vitenskapelige artikler finansiert av offentlige midler skal være åpent tilgjengelige innen 2024.