Skal lage veiledere for åpen forskning

UHR har satt ned en styringsgruppe som skal jobbe med å innføre åpen forskning ved universitetene. Prorektor Bjarne Foss deltar i gruppen.

Prorektor Bjarne Foss deltar i styringsgruppen for åpen forskning.

UHR skal lage en tiltaksplan for åpen forskning, og styringsgruppen leder dette arbeidet.

Åpen forskning er et samlebegrep for åpen publisering, åpen evaluering og åpne data - hele forskningsprosessen skal åpnes opp.

Les: Åpner opp for forskningsdataene

Styringsgruppen består av prorektorene for forskning ved NTNU, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø.

- UHRs arbeid skal munne ut i konkrete veiledere for institusjoner og forskere innen områder som åpen publisering og åpen evaluering, sier prorektor Bjarne Foss til Universitetsavisa.

Lager tiltaksplan

Universitets- og høyskolerådet vil skape et kunnskapsgrunnlag for ulike aspekter ved åpen forskning, for eksempel i form av veiledere. I dette arbeidet vil de forskningstunge institusjonene få en sentral rolle.

«For UHR vil forskerperspektivet være et grunnleggende perspektiv i arbeidet med åpen forskning. Det er i forskningen og ved forskningsinstitusjonene at den åpne forskningen i praksis kan realiseres. Dessuten er det avgjørende at kvaliteten i norsk forskning i en internasjonal målestokk ivaretas», står det i styrepapirene til UHR.

Det blir etablert tre arbeidsgrupper under styringsgruppen, som skal jobbe med temaene åpen publisering, åpen evaluering og rettigheter og lisenser. I tillegg kan det etableres andre ad hoc-arbeidsgrupper etter behov.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Nasjonalt forum

UHR etablerer også et Nasjonalt forum for åpen forskning. De skal være en referansegruppe for forslagene som kommer fram i arbeidet med en tiltaksplan for åpen forskning. Forumet skal også gi innspill til Forskningsrådets og Units arbeid på feltet.

Forumet skal settes sammen av eksperter fra institusjoner og enheter som er interessenter i arbeidet med åpen forskning.