Publiseringspoeng:

Nord universitet øker mest av alle

Nord universitet har klart størst vekst i antall studiepoeng per faglig årsverk blant de statlige institusjonene, men er fortsatt det dårligste universitetet og er langt fra egne mål.

Nord universitet økte med 27,16 prosent til 0,64 publiseringspoeng per faglige årsverk i 2018.

Nord universitet har den største veksten i publiseringspoeng per faglige årsverk fra 2017 til 2018. Det viser Tilstandsrapporten for høyere utdanning som ble offentliggjort onsdag.

Fra å være nest dårligst med 0,5 publiseringspoeng per faglige årsverk i 2017, økte Nord universitet med 27,16 prosent til 0,64 publiseringspoeng per faglige årsverk i 2018. Det er fortsatt langt under landsgjennomsnittet på 1,18 poeng for de statlige institusjonene, men Nord klatrer forbi flere av de statlige høyskolene de tidligere har ligget bak.

Publiseringspoeng er uttrykk for omfang og kvalitet i vitenskapelig publisering, og benyttes i finansieringssystemet for UH-sektoren.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Stadig flere doktorgrader i Norge

Lang vei til eget mål

Nord universitet har lenge vært i nyhetsbildet grunnet utdanningskvaliteten og fare for å miste universitetsstatusen. Nord har gående et strukturarbeid som skal handle om hva slags utdanning og forskning som skal tilbys hvor. Universitetet har i dag 1 200 ansatte fordelt på ni studiesteder: Bodø, Levanger, Mo i Rana, Namsos, Nesna, Sandnessjøen, Steinkjer, Stjørdal, Vesterålen (Stokmarknes). Etter at ledelsen ved Nord universitet nylig kom med sin innstilling, står blant annet campusene i Namsos og på Nesna i fare for å bli lagt ned.

Selv om Nord har hatt en formidabel prosentvis økning i publiseringspoeng per faglig årsverk fra 2017 til 2018, har de fortsatt en vei å gå. Universitetet har ifølge en årsrapport satt seg som mål at fagansatte skal publisere ett publikasjonspoeng i snitt frem mot 2020.

LES OGSÅ: - Glad for at Nord korrigerer kursen
LES OGSÅ: Spår at Nesna kan bli lagt ned i en alles kamp mot alle
LES OGSÅ: - Nord universitet har også et samfunnsansvar

NIH i særklasse

Tilstandsrapporten viser at det er Norges idrettshøyskole av de statlige institusjonene som er publiseringsvinneren fordelt på faglige årsverk. Slik har det vært i en årrekke. Til tross for en nedgang på over seks prosent, er høyskolen fortsatt i en særklasse med 2,27 publiseringspoeng per faglig årsverk. Med det er det nærmest dødt løp mellom dem og MF vitenskapelig høyskole (tidligere Menighetsfakultetet), som med sine 2,28 publiseringspoeng er i særklasse blant de private institusjonene.

Det er relativt små forandringer blant universitetene. Universitetet i Oslo ligger på topp med 1,84 publiseringspoeng per faglig årsverk, mens UiB har 1,56, NTNU og NMBU har 1,21, UiT har 0,98 og OsloMet har 0,81. NMBU har tidligere hatt bedre resultater enn NTNU, men deres nedgang på 8,72 prosent kombinert med NTNUs oppgang på 2,96 prosent gjørt at de to universitetene nå står likt. Universitetet i Stavanger har imidlertid passert begge. En vekst på 8,39 prosent fra 2017 til 2018 gjør at de nå står med 1,24 publiseringspoeng per faglig årsverk.

LES OGSÅ: UiO og NTNU publiserer fortsatt mest forskning