Stor økning i lesertallene til Store norske leksikon

- Jeg må gni meg i øynene hver gang jeg ser på statistikken, sier sjefredaktør Erik Bolstad, og viser til at leksikonet er Norges største nettsted for forskningsformidling.

Fra bind til nettsted: Det fortoner seg som svært lenge siden noen kjøpte 16 bind av Store norske leksikon. Nå finner du alt på nettet.

Det siste året har lesertallene økt med 24 prosent. I 2018 var antallet leste artikler på 80 millioner. På en vanlig dag blir over 300 000 artikler i leksikonet lest.

Fra verdenskrig til bukspyttkjertel

Det er lenge siden Store norske leksikon var forbundet med 16 trykte bind, som stod til pynt i bokhyllene til vitebegjærlige nordmenn. Nå handler det om søking etter informasjon på nettet.

- At lesertallene fortsetter å vokse så mye ut fra et allerede høyt nivå, er utrolig inspirerende, sier Bolstad.

Dette er også gode nyheter for alle dem som er fagansvarlige og alle dem som skriver artikler for nettstedet. I alt er det 770 fagansvarlige som har ansvaret for artiklene på bestemte fagområder. De får betalt for å gjennomgå og oppdatere artiklene, og skal være en garantist for at det som står i artiklene er korrekt og oppdatert.

Nederst i artiklene kan du se hvilke fagansvarlige forskere fra de største universitetene som har flest lesere.

Det er bare fantasien som setter grenser for hva det er folk ønsker å vite mer om. Det dreier seg om alt fra storpolitikk til insekter og symptomer på sykdom.

LES OGSÅ: SNL inviterer til faktadugnad

Status for universitetene

Et stort apparat av forskere skriver artiklene. Store norske leksikon har 18 eiere, som i hovedsak består av kunnskapsorganisasjonene.

NTNUs artikler ble svært godt lest det siste året, med 5,4 millioner lesninger av artiklene. Det er ei økning på 28 prosent sammenlignet med i fjor.

UiO hadde en vekst på 18 prosent, men kan til gjengjeld skilte med 16,4 millioner artikkellesninger.

Universitetet i Bergen kan vise til ei økning på ti prosent og med 4,9 millioner artikkellesninger.

Oslomet hadde en vekst på 19 prosent og 1,5 millioner artikkellesninger.

Tror på mer vekst

Sjefredaktør Erik Bolstad strutter av optimisme og ser for seg enda flere lesere i løpet av 2019. Kanskje når de det de kaller ei magisk grense, nemlig 100 millioner leste artikler.

- I så fall er det en bragd vi er stolte av å dele med våre medlemsorganisasjoner, blant annet universitetene i Norge. Den store støtten fra universitetene, og ikke minst de mange bidragene fra dyktige fagfolk landet over, er nøkkelen til suksessen SNL opplever, sier Bolstad i en halvårsrapport til NTNU.

Oppgaven til Store norske leksikon er å formidle og forvalte kunnskapsarven ved blant annet å dekke områder det forskes på i Norge. Forskerne formidler selv kunnskap til allmennheten og bidrar til å fremme norsk fagspråk og terminologi.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Disse forskerne topper lista:

Dette er de fagansvarlige med flest lesere ved de største universitetene det siste året:

NTNU:

Aksel Tjora, ansvar for artikler som er lest over 490 000 ganger.

Anders Waage, ansvar for artikler som er lest 419 000 ganger.

Berit Pukstad, ansvar for artikler som er lest over 380 000 ganger.

UiO:

Per Holck, ansvar for artikler som er lest nesten 190 000 ganger.

Bjørn Pedersen, ansvar for artikler som er lest 1,3 milloner ganger.

Kari Vogt, ansvar for artikler som er lest over 620 000 ganger.

Oslomet:

Øyvind Grøn, ansvar for artikler som er lest nesten 55 000 ganger.

Mikkel Berg-Nordlie, ansvar for artikler som er lest over 190 000 ganger.

Jørn Holm Hansen, ansvar for artikler som er lest 130 000 ganger.

UiB:

Erik Bjerck Hagen, ansvar for artikler som er lest nesten 950 000 ganger.

Haakon Fossen, ansvar for artikler som er lest over 470 000 ganger.

Knut A. Jacobsen, ansvar for artikler som er lest nesten 460 000 ganger.

Vil vite om krig

Ved NTNU handler de mest leste artiklene om andre verdenskrig, der Gunnar D. Hatlehol er fagansvarlig. På andreplass kommer bukspyttkjertelen, der Bjørn Olav Åsvold er fagansvarlig og på tredjeplass Adolf Hitler, der også Hatlehol er fagansvarlig.

Artikler om andre verdenskrig blir generelt mye lest. Blant annet tema om Adolf Hitler, D-dagen, Auschwitz og konsentrasjonsleir. Rasisme er også et tema mange søker på.