Budsjettlekkasje:

Lover tolv millioner kroner ekstra i året til Moserne

NTNU ba om 51 millioner i total årlig støtte, Forskningsrådet anbefalte et sted mellom 35 og 40. Resultatet ligger an til å bli en total støtte på 28 millioner i øremerket støtte fra staten til Kavliinstituttet.

Dersom regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas vil Edvard og May-Britt Moser får 12 millioner kroner ekstra i øremerket statsstøtte.

Lekkasjene av budsjettforslag og gladnyheter står i kø i valgkampen. Siste nytt: Utvidet støtte til Kavliinstituttet.

Ifølge NRK kommer regjeringen i sitt budsjett til å foreslå 12 millioner kroner ekstra i årlig støtte til Moserne og kompani. Det betyr at den totale årlige støtten blir på 28 millioner kroner fra og med neste år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Selv om alle monner drar er dette likevel langt unna vedtaket Forskningsrådet gjorde i vår. Der anbefalte de Kunnskapsdepartementet å øke det totale støttebeløpet til et sted mellom 35 og 40 millioner. Bakgrunnen for anbefalingen var blant annet et brev fra NTNU der universitetet ba om at den årlige støtten øktes til 51 millioner kroner.

- Vår søknad om 51 millioner er godt begrunnet og dokumentert, og vi ønsker at beløpet er i tråd med det vi har søkt om. Vi tar til etterretning at Forskningsrådet har anslått et noe lavere beløp og håper fortsatt at Kunnskapsdepartementet leser vår søknad grundig, sa daværende rektor Gunnar Bovim i forbindelse med Forskningsrådets vedtak.

Et krav for at instituttet skal motta støtten er at May-Britt og Edvard Moser selv forsker aktivt. Skulle de finne på å flytte på seg eller en av dem pensjonerer seg halveres eller kuttes støtten helt, ifølge rikskringkasteren.

Så får vi vente å se hvor regjeringen ender med å kutte for å få regnestykket til å gå opp.