Nobelprisen i medisin for forskning på celler

En amerikansk-britisk trio tildeles nobelprisen i medisin for å ha forsket på celler og oksygentilgang, med stor betydning for behandling av mange sykdommer.

Nobelkomiéen presenterer nobelprisen i medisin, som går til Gregg L. Semenza, Sir Peter J. Ratcliffe og William G. Kaelin Jr.

William G. Kaelin jr., sir Peter J. Ratcliffe og Gregg L. Semenza får prisen for sin forskning på hvordan celler oppfatter og tilpasser seg tilgang på oksygen.

– Forskningen som de tre står bak, har en fundamental betydning for fysiologi og har banet vei for lovende nye måter å bekjempe anemi, kreft og mange andre sykdommer på, heter det i begrunnelsen.

Juryen opplyser at trioen har identifisert det molekylære maskineriet som regulerer aktiviteten i hvordan genene reagerer på ulik tilgang til oksygen, noe som er av betydning for et stort antall sykdommer.

– De har lagt grunnlaget for vår forståelse for hvordan oksygennivå påvirker cellulær metabolisme og fysiologiske funksjoner, uttaler juryen.

Prisen ble kunngjort av Karolinska Institutet i Stockholm mandag.

Glede

– Intens pågående innsats ved akademiske laboratorier og i farmasiselskaper fokuserer nå på utvikling av legemidler som kan påvirke ulike sykdomstilstander ved enten å aktivere eller blokkere maskineriet som oppfatter oksygentilgangen, skriver juryen.

Prisen på til sammen 9 millioner svenske kroner deles ut i Stockholm 10. desember.

– Denne trioen er glad for å dele prisen, sier nobelkomiteens sekretær Thomas Perlmann etter å ha snakket med prisvinnerne.

Han sier Kaelin var den vanskeligste å få tak i. Perlmann måtte gå via Kaelins søster, som oppga to telefonnummer. Det første så ut til å være feil nummer. Andre nummer var vellykket. Kaelin svarte, og sa at han var «svært glad, nesten målløs» over å ha vunnet nobelprisen, uttalte Perlmann.

Amerikansk-britisk trio

Kaelin og Semenza kommer fra USA. Ratcliffe er fra Storbritannia.

Kaelin er født i 1957. Han er utdannet fra Duke University, Johns Hopkins University og Dana-Farber Cancer Institute. Han er spesialist i indremedisin og onkologi. Siden 1998 har han vært tilknyttet Howard Hughes Medical Institute.

Ratcliffe er født i 1954. Han har bakgrunn fra universitetene i Cambridge og Oxford, og er spesialist i nefrologi. I dag leder han avdelingen for kliniske forsøk ved Francis Crick Institute i London. Han leder også Target Discovery Institute i Oxford.

Semenza er født i 1956. Han har sin utdannelse fra Harvard, University of Pennsylvania, Duke University og Johns Hopkins University. Han er spesialist i pediatri. Siden 2003 har han ledet Vascular Research Program ved Johns Hopkins Institute for Cell Engineeri