To NTNUere tatt opp i Akademiet for yngre forskere

Torsdag offentliggjorde Akademiet for yngre forskere (AYF) sine 12 mye medlemmer.

Simen Ådnøy Ellingsen utvidet i sommer Lord Kelvins teori om skipsbølger. Nå er han tatt opp i Akademiet for yngre forskere.
Lina Ingeborgrud er en av to NTNUere som nå er tatt opp i Akademiet for yngre forskere.

Akademiet for Yngre forskere har i høst tatt opp 12 nye medlemmer for perioden 2019-2023. I perioden vil akademiet bestå av totalt 34 medlemmer.

Blant årets navn er to NTNUere. Det er Simen Ådnøy Ellingsen og Lina H. Ingeborgrud.

Sistnevnte jobber med det tverrfaglige og samfunnsvitenskapelige fagfeltet teknologi- og vitenskapsstudier. I sin doktorgrad så hun på hvordan de involverte i prosjektet «Fremtidens byer» utviklet kunnskap for å gjøre norske byer mer miljøvennlige, hvordan de delte kunnskap og hvordan de lærte av hverandre ifølge en pressemelding.

Ellingsen er førsteamanuensis ved Institutt for energi- og prosessteknikk, med fluiddynamikk som forskningsfelt. Han har blant annet utvidet Lord Kelvins teori om skipsbølger.

De to får følge av Alexander H. Sandtorv fra Universitetet i Oslo, Anne Tjønndal fra Nord universitet, Jonas Stein fra Universitetet i Tromsø, Jørgen Bølstad fra Universitetet i Stavanger, Malgorzata A. Cyndecka fra Universitetetet i Bergen, Marte C. W. Solheim fra Universitetet i Stavanger, Michael A. Riegler fra Simula, Nils Hallvard Korsvoll fra Universitetet i Agder, Ragnhild F. Dale fra Vestforsk og Thomas Gjesteland fra Universitetet i Agder.

- Kvaliteten på årets søkere var svært høy, og de valgte medlemmene representerer en god bredde i både geografi, fagfelt og institusjonssektor. Det var klar enighet om at samtlige av de tolv mye medlemmene vil berike Akademiet for yngre forskere med både faglig tyngde og engasjement for forskningspolitikk og formidling, skriver akademiet selv på sine sider.

Akademiet omtaler seg selv om en tverrfaglig møteplass og forskningspolitisk plattform for yngre forskere, en pådriver for nyskapende forksningsformidling og en attraktiv vitenskapelig debattarena.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.