– Viktige spørsmål om vikarer for kvinnelige forskere

Statssekretær Rebekka Borsch mener Kari-Anne B. Næss reiser viktige spørsmål når hun ber om at vikarer settes inn for kvinnelige forskere.

Rebekka Borsch er statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

Professor Kari-Anne B. Næss uttalte nylig til Universitetsavisa at det må settes inn vikarer for kvinnelige stipendiater og postdoktorer som forsvinner ut i svangerskapspermisjon.

– Prosjektene blir liggende i ruiner når de heltidsansatte, unge kvinnelige forskerne går ut i permisjon og det ikke settes inn vikar, sa Næss.

Hun har også skrevet et brev til Kunnskapsdepartementet, der hun ber dem ta tak i saken. Nå har KD svart Næss.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Viktige spørsmål

– Det er viktig å bedre kjønnsbalansen i akademia, og at de beste forskerne blir ansatt uavhengig av kjønn. Problemstillingene Kari-Anne Bottegaard Næss peker på, reiser noen viktige spørsmål, sier statssekretær Rebekka Borsch til Universitetsavisa.

Næss ba KD ta tak i saken, men departementet sender ballen videre. Borsch mener Næss bør spille inn problemstillingene til Komiteen for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (KiF).

– Kunnskapsdepartementet har oppnevnt denne komiteen nettopp for at den skal støtte og gi anbefalinger om tiltak som kan bidra til bedre kjønnsbalanse og et større mangfold ved universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter, sier Borsch.

Likestilling ved UiO

I tillegg bør problemstillingen spilles inn til Universitetet i Oslo (UiO) som Næss er tilknyttet

– UiO har en egen handlingsplan for likestilling, kjønnsbalanse og mangfold, sier Borsch.