NTNU-forsker:

Skal diskutere politikk med unge forskere fra hele Europa

Thea Selliaas Thorsen ble i høst medlem av The Young Academy of Europe. - Jeg ble overrasket over tilbudet, men følte meg umiddelbart hjemme der, sier Thorsen.

Thea Selliaas Thorsen sier ett av de viktigste områdene for akademiet akkurat nå, er balansen mellom privatliv og jobb for unge forskere. Bildet er tatt under The Big Challenge, da hun var på scenen sammen med Donna Zuckerberg.

Artikkelen er oppdatert 11.11.2019

The Young Academy of Europe består av fremadstormende unge forskere fra hele Europa, som sammen jobber med forskningspolitikk - særlig med det som er viktig for europeiske forskere i dag.

– Dette er en innflytelsesrik gjeng. Blant annet har de vært sterke pådrivere for Plan S og Open Access, og blitt lyttet til. Det er interessant å få innblikk i hvordan de har jobbet, sier Thea Selliaas Thorsen, førsteamanuensis i klassiske fag ved Det humanistiske fakultet.

Selv ble hun overrasket over å bli tilbudt medlemsskap.

– Akademiet er en avlegger av Academia Europea, og man må bli anbefalt av noen der for å kunne bli medlem, forteller Thorsen.

I tillegg så har alle i The Young Academy fått tilslag på ERC starting- og consolidator-grants, eller tilsvarende programmer. Thorsen har fått støtte gjennom Forskningsrådets «Unge forskertalenter», i tillegg til å ha skrevet en monografi, og kvalifiserer derfor til medlemsskap.

Ble godt mottatt

I oktober var Thorsen på det første møtet i akademiet i Barcelona.

– Jeg kjente ingen der! Men jeg følte meg hjemme, og det var rørende å oppleve hvor godt jeg ble mottatt! Humaniora er underrepresentert ved akademiet, og de var veldig fornøyde med å ha fått meg med. Noen jobber med vulkaner, andre med astrofysikk – men alle er opptatt av forskningspolitikk og forskningsformidling, sier Thorsen.

Ett av de viktigste områdene for akademiet akkurat nå, er balansen mellom privatliv og jobb for unge forskere.

– De er også opptatt av å oppnå mangfold, for eksempel kjønnsbalanse, sier hun.

Fra før er det bare to norske medlemmer i akademiet - Martin Ferno fra Universitetet i Bergen, og Arild Husby fra NTNU.

Lærerikt

Thorsen mener det vil være lærerikt å løfte blikket og se på alle de overordnede problemstillingene som unge forskere over hele Europa er opptatt av.

– Jeg er opptatt av forskningspolitikk, og av å koble samfunnet på det jeg holder på med som forsker. Det er interessant å se hvor mye vi forskere har felles, selv om vi jobber med helt ulike ting! sier Thorsen.

Hver måned blir det møter i The Young Academy – men bare på skype.

– Vi må jo tenke på miljøet også, og mange av oss har mye reisetid fra før – så de fysiske møtene blir bare én gang i året, påpeker Thorsen.

Anerkjennelse av engasjementet

– Gratulerer til Thea! Dette medlemskapet er en anerkjennelse av det faglige og det faglig-politiske engasjementet hennes for klassiske fag og for humaniora, sier dekan ved Det humanistiske fakultet på NTNU, Anne Kristine Børresen.

Hun sier at Thorsen i dette selskapet vil få anledning til å knytte nye kontakter og videreutvikle sine interesser.

– Det blir bra for Thea og hennes karriere, og det vil forhåpentlig også kunne gi ringvirkninger for hennes kolleger både på instituttet og resten av fakultetet, sier Børresen i en pressemelding.