Moser-forskerne trukket fram av Epstein

May-Britt og Edvard Moser ble brukt i en pressemelding fra den avdøde sexforbryteren Jeffrey Epsteins stiftelse.

Edvard og May-Britt Moser ble brukt av Epsteins pressebyrå

Jeffrey Epstein ga i 2014 midler til NeuroTV, en serie som drev med forskningsformidling, skriver Dagens Næringsliv.

I pressemeldingen står det at forskerne som er med ikke er alminnelige professorer, og for å bevise dette er det to stykker som først blir trukket frem: May-Britt og Edvard Moser.

På dette tidspunktet hadde gått seks år siden Epstein tilsto å ha kjøpt seksuelle tjenester fra en mindreårig.

Rita Elmkvist Nilsen er pressekontakt for May-Britt og Edvard Moser ved Kavli-instituttet ved NTNU.

– Kavliinstituttet tar sterkt avstand fra Epsteins ugjerninger. Vi har ikke vært klar over at pressemeldingsbyrået hans nevnte det tidligere gjennomførte Skype-intervjuet vi gjorde med forskningsformidlingsinitiativet NeuroTV, som han siden valgte å støtte, skriver hun i en epost til Dagens Næringsliv.

Intervjuet handlet om oppdagelsen av såkalte gitterceller.