Ungdommens klimatoppmøte på Samfundet

Torsdag arrangerer NTNU og Adresseavisen klimatoppmøte for ungdom på Studentersamfundet.

Bildet viser streikende skoleelever utenfor Stortinget i 2019. Foto: Tom Hansen / NTB scanpix

Hit kommer toppforskere, og vinneren av NM i klimamesterskap for videregående skoler kåres.

Blant foredragsholderne er Helene Muri, forsker ved NTNU og i FNs klimapanel. Erica Löfström, som er forsker ved NTNU, holder et foredrag som heter «Politikerne får det ikke til - unge må redde verden».

Les også: Håper løysingane ikkje kjem for seint.

Debatten har fått overskriften: «Dette må dere gjøre». Her deltar Hedwig Thiery Aresvik (Natur og Ungdom), Åsgeir Arnesson Rise (Extinction Rebellion), Norunn Krokeide (Grønn Ungdom Trøndelag), fylkesordfører Tore O. Sandvik, ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, og statssekretær Mathias Fischer (V).

I tillegg vil et ekspertpanel svar på spørsmål fra forsamlingen.

Programledere er tidligere Newton-programleder Stian Sandø og Adresseavisens journalist Aagot Opheim.

Hovedmålgruppen er videregående skoler, men arrangementet er åpent for alle.