Nå får alle nordmenn mulighet til å lære litt om kunstig intelligens

Fra i dag kan alle som ønsker det bli kurset i kunstig intelligens. Kurset er gratis og målet er at mange skal ha litt peiling på dette feltet.

- Kunstig intelligens er noe vi må forstå, snarere enn å frykte, sier Ingrid Schjølberg.

Det dreier seg om nettkurset Elements of AI, som NTNU gjør tilgjengelig på norsk. Det er det Oslo-baserte selskapet Feed som har laget det digitale kurset.

Som UA tidligere har omtalt, er inspirasjonen hentet fra Finland og Sverige, som allerede tilbyr innbyggerne ei enkel innføring i kunstig intelligens. Nå foreligger kurset i norsk versjon.

- Kunstig intelligens tas i bruk i alle sektorer, dette er noe vi må forstå, snarere enn å frykte. Nå har vi alle sjansen til det, sier dekan ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk ved NTNU, Ingrid Schjølberg i ei pressemelding fra NTNU og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Lavterskel og noe for alle

Kurset er utviklet av Universitetet i Helsinki i samarbeid med designbyrået Feed AS. Etter lanseringa våren 2018 har nesten 400 000 fra hele verden registrert seg for å delta på kurset.

Kurset er ledd i regjeringas strategi for kunstig intelligens, heter det i pressemeldinga.

– Dette kurset er et ledd i denne strategien. Nå kan hvem som helst forstå mer av hva kunstig intelligens er, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland.

Den viser til at kunstig intelligens brukes i transportsektoren, innen logistikk og varehandel, i banksektoren, moderne matproduksjon, norsk helsevesen, politi, presse og offentlig sektor.

Direktør Torbjørn Svendsen, ved NTNU digital, har vært faglig ansvarlig for den norske versjonen av kurset, ifølge pressemeldinga.

– Dette er et lavterskeltilbud og passer for alle. Målet er at mange skal kunne litt, sier Svendsen.

Mange bedrifter deltar

Regjeringa har også utfordret næringsliv og offentlig sektor til å bli med på dette AI-løftet, som en del av de ansattes kompetanseutvikling.

– Ta kurset Elements of AI og send oppfordringa videre til kunder og konkurrenter, sier distrikts- og digitaliseringsministeren.

Ifølge informasjonen fra NTNU og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har mange allerede meldt sin interesse:

Equinor, DNB, DNV-GL, Sintef, NorgesGruppen, Abelia, Nasjonalbilblioteket, Skatteetaten og Schibsted er noen av dem som har meldt seg på så langt. Og det kommer daglig flere til.

Kurset består av seks deler. Hvordan definere kunstig intelligens? Hva er filosofien bak? Deltakerne blir også kjent med beslektede fagområder og lærer hvordan problemer løses med kunstig intelligens. De får innsikt i hvordan kunstig intelligens allerede er en del av dagens samfunn, og vil bedre forstå bruk, verdi og begrensinger av teknologien.

Videre har over 400 videregående skoler fått invitasjon til å bruke kurset som en del av undervisningen.

- Målet i Sverige og Finland har vært at 1% av befolkningen skal gripe denne muligheten. Jeg synes absolutt vi bør sette oss enda høyere mål her til lands, sier Linda Hofstad Helleland.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Jenteprosjektet Ada Itera Linda Helleland
Torbjørn Svendsen.