NTNUs smittemodell møtt med kald skulder hos FHI

NTNU Covid-19 Task Force har utviklet en matematisk modell fra bunnen av. Folkehelseinstituttet vil heller lage sin egen modell.

NTNU COVID-19 Taskforce foreslår et nytt prinsipp for testing av koronaviruset. Erlend Lervik Coates og André Voigt er to av medlemmene.

Ifølge Teknisk Ukeblad stiller hele den tverrfaglige forskergruppa seg undrende til fraværet av interesse fra FHI. NTNU har tatt inititativet til to møter med dem, der forskerne har presentert modellen for smittespredning.

- Vi har gjort det klart at vi stiller oss til disposisjon, men så langt har vi ikke fått noen respons. Vi hadde ventet større interesse, sier professor Eivind Almaas til nettstedet.

UA har tidligere skrevet om forskningsgruppa, som anbefaler gruppetesting av husstander med fire eller flere personer. De har også funnet ut at dette vil ha positiv effekt når skolene nå åpner for fullt.

Dette er en helt annen teststrategi enn det myndighetene har valgt.

LES OGSÅ: Foreslår gruppetesting av familier

LES OGSÅ: Èn spesiell testmetode kan gjøre det trygt å være på skolen igjen

FHI utvikler egen modell

NTNU Covid-9 Task Force har utarbeidet en matematisk modell for å forstå og kontrollere koronaviruset i Norge. Målet er blant annet å finne ut hvilke testregimer som er mest effektive og hvordan tiltakene kan lempes på samtidig som man har kontroll på smitten.

Ifølge Teknisk Ukeblad skiller denne modellen seg også fra andre modeller for beregning av smittespredning: Den er tilpasset det norske styringssystemet.

Folkehelseinstituttet lenker bare til en artikkel i Forskning.no når avisa ber om en kommentar. Der står det at FHI jobber med en konkurrerende modell.

NTNU Covid-19 Taskforce ønsker å etablere et senter med fem eller seks heltidsansatte og søker nå forskningsmidler for å videreutvikle modellen. De vil søke både Forskningsrådet og EU om midler, heter det i artikkelen. Så langt er det NTNU som har finansiert prosjektet.