Russisk vaksine fører til at kroppen utvikler antistoffer

Forskere er fortsatt avventende til den russiske koronavaksinen Sputnik-V til tross for at de testede personene har utviklet antistoffer.

– Rapporten er i kategorien bra så langt, sier Brendan Wen, professor ved London's School of Hygiene and Tropical Medicine, og legger til at det er et skritt i riktig retning.

– Jeg hadde gjerne sett at nivået var noe høyere hos de vaksinerte personene. Det er greit å gå videre med, men jeg er spent på å se om den beskyttende effekten er tilstrekkelig, sier professor og virusforsker Allan Randrup Thomsen ved Københavns universitet til danske TV 2.

To tester av den russiskutviklede koronavaksinen Sputnik-V viste at alle deltakere utviklet antistoffer, og ingen utviklet alvorlige bivirkninger.

Det kommer fram i resultater som ble publiserte i det anerkjente tidsskriftet The Lancet Medical Journal, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ikke nok med antistoffer

Tilstedeværelsen av antistoffer er imidlertid ikke nok i seg selv, ifølge Thomsen. Det er behov for en viss mengde av dem, og han sier at mengden antistoffer som ble utviklet hos testpersonene, er omtrent lik den som hos dem som var vært smittet av koronaviruset.

Brendan Wen, professor ved London's School of Hygiene and Tropical Medicine, er også noe avventende.

– Rapporten er i kategorien bra så langt, sier han til Reuters og legger til at det er et skritt i riktig retning.

Lancet presiserer også at det er behov for videre testing, blant annet opp mot en placebo.

– Sterk beskjed

Kirill Dmitriev, som leder det russiske investeringsfondet som finansierer vaksinen, sier på et pressetreff at rapporten er en «sterk beskjed til alle de som uten grunn har kritisert den russiske vaksinen», ifølge BBC.

Samtlige av de 76 deltakerne i de to testene, som ble gjennomført i juni-juli, utviklet antistoffer mot koronaviruset, og ingen av dem fikk alvorlige bivirkninger.

– Dette bekrefter at vaksinekandidatene får kroppen til å utvikle antistoffer, skriver The Lancet.