Bergen stakk av med årets Grand Prix-seier

Tora Söderström Gaden (Norce) gikk til topps i landsfinalen i Forskning Grand Prix 2020, med sin presentasjon om musikkterapi for familier med prematurbarn.

Glad prisvinner: Gaden forklarte hvordan hennes forskning ser på musikkterapi og dets innvirkning på foreldre og barn på tvers av landegrenser

Årets Forsker Grand Prix-finale gikk av stabelen på Byscenen i Trondheim lørdag kveld, og det var til slutt Tora Söderström Gaden som kunne juble for tittelen “årets beste formidler”. Av totalt 12 stipendiater stod til slutt hun, Vilde Bråten fra NTNU, og Bente Johnsen fra Universitetssykehuset i Nord-Norge igjen i superfinalen.

Gaden er utdannet musikkterapeut og er tilknyttet Norce og Griegakademiets senter for musikkterapiforskning (Gamut).

Av alle 12 deltakere var Gaden tredje person på scenen, og fanget umiddelbart publikums oppmerksomhet ved å synge et par strofer fra bandet Queens berømte låt “We are the champions”.

– Når et barn fødes prematurt blir barnet og foreldrene kastet inn i et uforutsigbart verden, fortsatte hun, og fortalte om hvordan musikk kan skape sterke bånd mellom foreldre og barn som er født for tidlig.

Skaper mestring hos foreldrene

Gaden forklarte hvordan hennes forskning ser på musikkterapi og dets innvirkning på foreldre og barn på tvers av landegrenser, og hvordan terapiformen gjør seg gjeldende i nåtid og på lang sikt i barnets oppvekst

Gaden berettet om hvordan musikkterapi ikke bare skaper en ro hos barnet, men også hos foreldrene, som kan kjenne på en mestringsfølelse når man etablerer bånd med barnet sitt.

- Gjennom musikkterapi så finner man fort ut som foreldre at man ikke trenger en god sangstemme for å oppnå resultater. “Min stemme er den som barnet liker best”, fortalte Gaden fra scenen, og avslørte at “We are the champions” var en låt som en av case-foreldrene hadde valgt å framføre for sitt barn.

Lovord fra fagjury

Det var ingen mangel på lovord fra fagjuryen bestående av skuespiller Ingrid Bergstrøm, områdedirektør i Forskningsrådet Kristin Danielsen og vitenskapsjournalist i NRK Erlend Lånke Solbu.

- For en start! Du synger jo så bra, og så rett på fakta. Du er så klok, god, og stødig, og vi blir sugd rett inn, utbrøt Bergstrøm.

Danielsen fulgte opp med å berømme Gaden for måten hun beskriver sin metode, uten å gå for detaljert inn i ting.

- Det er vanskelig nok å fange oppmerksomheten til noen, og ikke minst beholde den. Du får til begge deler på en strålende måte, oppsummerte Solbu.

Gaden var en av de aller færreste som fikk høyest mulig samlet poengscore fra dommerne, som ga hver sin sekser til framførelsen.

“Den nye Newton”

En annen som imponerte tilskuerne var NTNU-stipendiat Vilde Bråten ved Institutt for materialteknologi. Hun kom på andreplass i den regionale finalen for Trondheim tidligere i uken, bak kunststipendiat Håkon Skogstad, men i den nasjonale finalen var hun den som overbeviste mest av de to NTNU-erne.

- Vi mennesker har mange regler. Vi har regler for hvordan man skal oppføre seg i samfunnet, og vi opererer med regler for hvordan ting skal oppføre seg i naturen. Men de blir ikke alltid fulgt. I kveld skal jeg snakke om naturens store regelbrytere, nemlig nanosystemer, fortalte Bråten i starten av sin framføring.

Hun forklarte til salen hvordan nanosystemer er så små at de ikke følger de samme naturlovene som større organismer gjør. Hvordan skal man da forstå nanosystemer, spør hun. Jo, man må lage nye naturlover for nanosystemer, og hun trakk paralleller til Isaac Newton da han skulle prøve å forklare hvorfor eplet falt mot bakken.

Nanosystem bryter regler

Passelig nok for tiden vi er i brukte Bråten et virus som eksempel på et nanosystem som “bryter reglene”, og benyttet illustrasjoner på storskjerm for å illustrere poengene sine. Hun forklarte videre at hun undersøker gjennom datasimulering hvordan man kan skape naturlover for nanosystemer, som blant annet vil være avgjørende for å framstille vaksiner.

- Guri malla, nå står jeg altså her med vår tids Newton, sa konferansier Solveig Kloppen etter Bråtens innlegg.

- Kan utgjøre en kjempeforskjell

Også Bråten fikk mye lovord hos fagjuryen.

- Jo mer komplekst et tema er desto viktigere er språket. Det handler om å både gjøre det så forståelig som mulig, uten at du snakker ned til publikummet ditt som om de er barn. Det er en veldig vanskelig balansegang, og du “nailer” det hundre prosent, sa Solbu.

- Dette er særdeles viktig grunnforskning du holder på med, og du forklarer det vanskelige på en så enkel måte. Du gir oss innsikt i et fagfelt som er viktig, og som kan utgjøre en kjempeforskjell på sikt, sa Danielsen.

De endelig resultatet ble bestemt 50/50 av fagjuryen og digitale stemmer fra publikum.

De øvrige finalistene bestod av Ragnhild Gya fra Bergen, Raphaelle Desoteaux og Bente Johnsen fra Tromsø, Ida Sjursjø og Marianne Bore Harr fra Stavanger, Beate Goldschmidt-Gjerløw og Karl Olav Segrov Mortensen fra Kristiansand og Arvid Nikolai Kildahl og Katrine Rolid fra Universitetet i Oslo.

Forsker Grand Prix-finalen i Trondheim 2020