FORSKNINGSPRIS:

Ut av kammerset

- Dette er en bekreftelse på at det vi gjør er nyttig, sier Håkan Håkansson, professor II ved NTNU og mottager av den internasjonale forskningsprisen Herbert Simon Award 2010.

Publisert Sist oppdatert

Noen måneder har gått siden Håkan Håkansson reiste til Budapest for å ta imot Herbert Simon Award 2010, en relativt ny pris for fremragende forskning innen business og ledelse. Håkansson er professor II ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU og fikk prisen for forskning på nettverk i næringslivet.

Langvarige forhold

- Vi studerer hvordan industrielle markeder fungerer. Den klassiske markedstanken har vært at forbrukerne selv fant de beste produktene i et fritt marked. Vi har funnet ut at de store bedriftene tvert i mot utvikler systematiske relasjoner med hverandre. Dermed blir de ”nettverk av bedrifter”, snarere enn ”markeder av bedrifter”, sier Håkansson. Disse bindingene finnes overalt. Enten det gjelder fiskeri, offshore, møbler eller bil: De store bedriftene utvikler langvarige forhold til sine leverandører, snarere enn å gå inn og ut av korte kontrakter i et fritt markedet.



Et nyttig verktøy

- Dette er viktig lærdom for NTNU. Det er ikke bra å sitte hjemme på kammerset og utvikle noe i ensomhet for deretter å overraske nettverkene, sier Håkansson, som mener man må forske og utvikle sammen med og inn i nettverkene. Disse får dermed tid til å tilpasse seg og med-utvikle.

- Denne lærdommen er nyttig for ingeniørstudentene, som skal ut i en virkelighet hvor de må forholde seg til nettverk. Det gir et verktøy til å jobbe bedre med den virkeligheten som finnes her og nå, sier Håkansson.

Ikke for og av eldre menn

Herbert Simon-prisen deles ut i Ungarn, av Rajk László College for Advanced Studies ved Corvinius University. I november var Håkansson tre dager i Budapest, med foredrag, seminar og utdeling av det synlige beviset på prisen, en ”stor kul statue laget av en kjent ungarsk designer”, som nå står i bokhyllen hjemme i Värmland.

- Det fine er at dette ikke er en pris som deles ut av eldre menn til eldre menn. Det sitter studenter i komiteen. De ser på bøker og artikler, og hvilken anvendbarhet disse har, sier Håkansson.

Prestisjetungt selskap

Prisen har fra 2005 til nå gått til forskere ved prestisjeuniversiteter som Stanford og Harvard. Prisen stemmes frem av studenter, for fremragende forskning som både har teoretisk og praktiske relevans for utviklingen av global business og management. Dessuten skal vinneren ha hatt innflytelse på undervisningen og tenkningen til dagens økonomistudenter.

Håkansson har jobbet både ved Universitetet i Uppsala og i Stockholm, før han på begynnelsen av 2000-tallet kom til BI i Oslo, hvor han er professor i markedsføring. Han er en sentral profil i forskergruppen IMP Group (Industrial Marketing and Purchasing Group), som også har medlemmer her ved NTNU.