"Verdenscafé" om arkitekter og læring
NTNU-senteret TRANSark inviterer til konferanse om læring i arkitektutdanning den 23. april.
Arrangør. Gro Rødne, førsteamanuensis ved Institutt for byggekunst, form og farge - og prosjektleder for Transark.
Sølvi W. Normannsen
Arrangøren lover spennende foredrag som alle dreier seg rundt konferansens hovedspørsmål:
«Hva er hovedutfordringene for arkitektutdanning sett i lys av transformativ læring?»
I en pressemelding reklamerer Transark med at tilhørere får med seg innlegg fra blant andre Ray Land (Durham University), Jane Anderson (Oxford Brookes University), Ingerid Helsing Almaas (Arkitektur N), Andrew Freear (Auburn University) , Jonathan Reams (NTNU) og studentrepresentanter.
Konferansen foregår på engelsk og blir organisert som en «verdenscafé» med diskusjoner og innspill mellom panel og sal. Deltakelse er gratis, og inkluderer snacks, drikke og lunsj. Se programmet her.
Transark-senteret ved NTNU ble opprettet høsten 2014 og drives i samarbeid mellom Fakultet for arkitektur og billedkunst og Seksjon for universitetspedagogikk. Det baserer seg på erfaringer fra undervisningen, og undersøker hva som skjer i læringsprosessen som omdanner studenter til arkitekter, såkalt transformativ læring.
Da Transark ble formelt åpnet i november i fjor sa prosjektleder Gro Rødne til UA:
- Vi skal være en spydspiss for arkitektutdanningen, og har lagt opp til et temmelig hardt og ambisiøst løp. Ett av målene var denne konferansen. Senterets misjon er å undersøke hvordan den undervisningen de gir virker, og hvordan de som skal bli arkitekter lærer.
- Målet er å lage den beste arkitektutdanningen, sa Rødne, hvis håp er at Transark kan bane vei for en utdanning som i større grad svarer på de store utfordringene i vår tid.
Da UA spurte hva som var så spesielt med arkitektstudentene, at det behøves et senter for å forske på hvordan de lærer, svarte Rødne at studenter lærer og utvikler seg hovedsaklig gjennom handling og praktisk arbeid. I Transark studerer de fenomener gjennom rammeverket
«Threshold Concepts». De vil undersøke dette, som kalles transformativ læring.
- Det spennende med arkitektene er at læringstersklene blir veldig tydelige. Man kan se det fysiske formsvaret på det de lærer, og så å si avlese hva de strever med, forklarer førsteamanuensen.
Hovedtaler under senterets åpning var Ray Land, ledende skikkelse innen utdanning i Storbritannia, og en av nestorene innen «Threshold Concepts». Nå kommer han tilbake, denne gangen til konferansen på Dokkhuset.