Nå: Støre og Kjerkol kaller inn til pressekonferanse

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) varsler pressekonferanse klokken 10.30. Rett før melder TV 2 at nemda for studentsaker konkluderte med at Kjerkol fusket med vilje.

Pressekonferansen finner sted på Statsministerens kontor i Oslo.

Det skjer etter at flere medier torsdag meldte at Kjerkols masteroppgave i helseledelse ved Nord universitet ble underkjent, som følge av juks.

Samtidig kommer nye avsløringer. TV 2 melder at de har sett vedtaket og at det der kommer fram at Kjerkol fusket med vilje.

«Fusk i form av plagiat i et omgang som her, kan ikke ha oppstått uten forfatterens kunnskap til handlingen totalt sett. Selv om nemda kan være enige i at det i enkelte tilfeller kan være mulig å miste oversikt over kildene, kan ikke dette gjøres gjeldene over såpass mange treff som nemnda har vist til. Nemnda for studentsaker har dermed kommet til at Kjerkol har fusket forsettlig.» skriver nemnda i vedtaket, som TV 2 har sett.

Ingen i regjeringen har kommentert lekkasjene fra klagenemnda. Kjerkol selv svarte til pressen torsdag at hun ikke vil kommentere nemndas avgjørelse før hun selv hadde mottatt konklusjonen.

Følg UA på Facebook og Instagram.