Flor på en fredag:

Et informert studievalg

Det er ikke universitetenes jobb å selge inn sine studier for enhver pris, minner vår gjestekommentator om.

I dag er det siste frist for å søke høyere utdanning. Med jevne mellomrom, når jeg forsøkte å komme inn på profesjonsstudiet, sjekket jeg ut ntnu.no/psykologi. Mest for å drømme meg bort. Det eneste jeg fikk bekreftet var det jeg allerede visste; at studiet er spennende og arbeidsmarkedet godt. Unge håpefulle elever i videregående skole sitter i disse dager slik og surfer på nettsider, besøker universitetet eller får høre lovord fra studenter på skolebesøk. Informasjonen de får kan mest av alt minne om en salgspitch. Er et slikt innsalg av studietilbud i tråd med NTNU sitt samfunnsansvar?

På nettsidene slåes det fast at psykologikompetanse er etterspurt. Ferdig utdannede arkeologer har muligheter innenfor museumssektoren, med kulturminneforvaltning, forskning eller undervisning. Under sidene for petroleumsfag kan en lese intervju med kandidater som beskriver hvordan de fikk jobb ett år før de var ferdig utdannet og at dette nok blir lettere og lettere fremover. Alle skjønner at dette er glansbilder som males, og at oljesektoren sliter. At det er begrenset hvor mange Indiana Jones vi egentlig trenger. Eller, gjør de?

Mange sliter med å få jobb

Når man skal selge noe, er det sjeldent å fremheve produktets baksider. Ingen fortalte meg at MiniDisc kom til å dø ut omtrent like raskt som det dukket opp. I skobutikken var det ingen som beskrev hvordan skoene mine kom til å falle fra hverandre etter få måneder fordi sålen var dårlig limt. Det er ingen tradisjon for å snakke ned det man ønsker at andre skal kjøpe.

Derfor har vi også med oss en innebygget skepsis overfor selgere. NTNU leverer studier til ungdom, og tjenester til samfunnet. I hvilken grad blir deres kredibilitet som selger stilt i tvil av blivende studenter? I hvilken grad bør de bli møtt med tilsvarende skepsis som skobutikken på hjørnet?

Jeg er på ingen måte desillusjonert eller bitter på egne vegne. Jobbmarkedet for psykologer er fremdeles godt, selv om det ikke er like godt som jeg trodde. Samtidig er det påfallende mange av mine medstudenter på masterprogrammene i psykologi som har vansker med å få relevant jobb. Det er enda lengre mellom de som opplever sin kompetanse etterspurt. Mon tro om det er slik ved flere studieløp på Norges største universitet? Vi vet for eksempel en del om tilstandsbildet i petroleumssektoren, men det later ikke til å gjenspeile seg på NTNUs nettsider.

Informert samtykke

I forskning og i pasientarbeidet står det informerte samtykke sentralt. Her plikter den ansvarlige å opplyse om rettigheter, innhold og ikke minst mulige bivirkninger ved det som skal til å skje. Det kan være at informasjon om et turbulent arbeidsmarked eller fagfeltets status ute i samfunnet bør være en del av et slags informert samtykke overfor studentene.

Kostnaden ved å utdanne mennesker inn i arbeidsledighet er voldsom, både personlig og samfunnsøkonomisk. Kunnskapsminister Røe Isaksen oppfordrer derfor elevene til å velge studier i henhold til samfunnets behov. Lærer foran filmprodusent, sa han på TV nylig. En karriererådgiver fra videregående skole bad de håpefulle følge interesse og magefølelse. Hva er NTNU beskjed til rådvill ungdom? Er det dette: Velg oss. Velg hva som helst, bare du velger oss.