Sluttet som foreleser i matte for å selge hasj

- Matte og cannabis har mye til felles, sier tidligere universitetslektor ved NTNU, Janne Svensson.

Janne Svensson har brukt cannabis på fast basis siden hun var 23 år gammel. Her er hun avbildet til en tidligere sak i UA. Studentenes helse- og trivselsundersøkelse for 2014 viser at kun 1,8 prosent av kvinnelige studenter i Trondheim har brukt narkotika mer enn fem ganger det siste halvåret.

Etter å ha tatt mastergrad i matematikk, grunnfag i fysikk og praktisk pedagogikk, samt undervist sivilingeniørstudenter i matematikk ved NTNU, reiste Janne Svensson til Amsterdam for å jobbe i en coffeeshop.

Fra cosinus til cannabis

- Jeg hadde vært på ferie her et halvår tidligere, og syntes at det var så fascinerende at jeg bare måtte tilbake. Så jeg tenkte, faen heller, og dro hit uten å kjenne noen, eller å ha noen jobb å gå til. Jeg hadde en del oppsparte midler, og tenkte at jeg ville prøve meg her, finne mer ut av systemet, og hvordan det går an å leve i et samfunn som er regulert på denne måten sier Svensson i et intervju med Stjørdalens blad.

Hun forteller at hun har brukt cannabis på fast basis siden hun var 23 år gammel. Det er sju år siden hun flyttet til Nederland.

- Jeg trivdes veldig godt med å undervise, og jeg er veldig opptatt av faget mitt. Men så ble også livet i Amsterdam veldig forlokkende. En kan på en måte si at cannabis og matte har mye til felles. Begge ting er misoppfattet av folk flest, og det mener jeg har med kunnskap å gjøre. Mange danner seg for eksempel forestillinger om stereotypier innenfor begge felt. Matematikere som tørre og kjedelige og hasjrøykere som helt neddopede og fjerne. Det tror jeg er fordi det er ofte de som har minst å tape som står frem som brukere av cannabis, sier hun til Stjørdalens blad.

Prisvinner

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse for 2014 viser at 6,3 prosent av mannlige og 1,8 prosent av kvinnelige studenter i Trondheim har brukt narkotika mer enn fem ganger det siste halvåret. Landsgjennomsnittet er 8,8 og 3,5 prosent. Blant brukerne i Trondheim er cannabis overrepresentert sammenlignet med landsgjennomsnittet.

LES OGSÅ: Studentene drikker mer, studerer mer - og stryker oftere

Svensson har tidligere vært omtalt i UA, blant annet som en av prisvinnerne under Kursdagenes festaften i 2006. På grunn av høy strykprosent i Matematikk 1, hadde det blitt satt i gang en rekke tiltak for å bedre mattekunnskapene blant studentene. Daværende universitetslektor Svensson satte i gang både lørdagsverksted og fredagsverksted i matematikk – en kombinasjon av forelesning, øving og litt humor.

For dette fikk hun prisen for pedagogisk nybrottsarbeid.

I dette intervjuet forteller hun om lørdagsverkstedet og en undersøkelse om hvordan de nye studentene opplevde matematikkopplæringen.

Savner NTNU

I en større sak om medisinsk cannabis i NRK P3 nylig, er Svensson et av intervjuobjektene. Her drar hun sammenligningen mellom cannabis og matte enda et skritt lengre.

- Det er overraskende mye likt mellom matematikk og cannabis. Og mellom det å være lærer og jobbe på coffeeshop. Både cannabis og matematikk er på en måte misforstått. Mange tenker at matte er kjedelig og bare pugging. Men det er jo den eneste vitenskapen som kan forklare alt ned til basisen. På samme måte tenker mange at cannabis er narkotika og ulovlig, men når man tenker på at det er en plante blir det mer nyansert, sier hun.

Svensson utelukker heller ikke å ta opp igjen mattekarrieren.

- Jeg savner både matematikken og NTNU, og har ofte drømmeforelesninger i hodet, sier hun til P3.

LES OGSÅ: Bekymret over dopsalg på Gløshaugen